Världens längsta hängbro förbinder Europa och Asien

Turkiets nya bro Çanakkale är den första bron i världen med ett fritt spann på över två kilometer - och dessutom förbinder den två kontinenter och korsar förkastningen mellan två kontinentalplattor.

Turkiets nya bro Çanakkale är den första bron i världen med ett fritt spann på över två kilometer - och dessutom förbinder den två kontinenter och korsar förkastningen mellan två kontinentalplattor.

Wikimedia Commons

En nyöppnad bro i Turkiet tar över rekordet som världens längsta hängbro med ett huvudspann på drygt två kilometer.

Den 18 mars 1915 öppnades Çanakkalebron för trafik över Dardanellerna, sundet som förbinder Svarta havet och Egeiska havet, i nordvästra Turkiet.

Den nya rekordhållaren sträcker sig över förkastningen mellan två kontinentalplattor – och gränsen mellan Europa och Asien.

Samtidigt står den i ett område med hårda vindar, hög seismisk aktivitet och livlig trafik med stora lastfartyg.

Turkiet rycker rekordet från Japan

Çanakkalebron, uppkallad efter det turkiska namnet för sundet nedanför, har två röda torn som är 318 meter höga. Det innebär ett nytt världsrekord för höjden på en hängbro.

Mellan tornen hänger brons så kallade huvudspann och med sina 2 023 meter är det 31 meter längre än den tidigare rekordhållaren Akashi Kaikyo-bron i Japan.

Med tillfartsramperna får den enorma konstruktionen en total längd på 4 600 meter.

Över Çanakkalebron går en trefilig motorväg i vardera riktningen som förväntas transportera cirka 45 000 fordon varje dag.

De nya körbanorna ersätter en timslång färjefärd som fram till brons öppnande var det enda sättet att korsa sundet.

Att köra över bron tar cirka sex minuter, medan färjeturen med väntetid kunde ta upp emot fem timmar.

Världsrekord tar på krafterna

Dardanellerna ligger vid Marmarasjön som - genom Bosporensundet vid Istanbul - är den enda sjövägen till Svarta havet.

Just i den turkiska metropolen står övriga tre broar som binder samman Asiens och Europas kontinenter.

Placeringen av ett maritimt huvudstråk har dock varit ett av de mindre problemen för de drygt 400 ingenjörer som har beräknat brons dimensioner.

De har haft betydligt större problem med de starka vindarna som blåser i området kring Dardanellerna.

Vindbyar kan potentiellt sätta svängar i hela hängbroar och få dem att vrida sig, vilket hände Tacoma Narrows-bron i USA.

För att skydda mot vind och vridning löper det därför två ihåliga stålbalkar under brons däck.

Dessa så kallade lådbalkar ger bron extra stadga och förhindrar vridning om vindbyarna tar i.

VIDEO: Se hur kablarna dras till världens längsta hängbro

Samtidigt medför konstruktionen att bron är tillräckligt flexibel för att motstå de små ryck från förkastningen mellan de båda kontinentalplattor som den korsar.

Enorma stötdämpare mellan brons däck och tornen säkrar Çanakkalebron mot jordbävningar.

Den nya megabron har kostat motsvarande drygt 25,6 miljarder svenska kronor att bygga och nästan 130 000 ton stål har använts i bygget.

Utöver de runt 400 ingenjörerna har cirka 5 000 personer arbetat med att bygga världens längsta hängbro sedan mars 2017.