Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Norge ska bygga världens största fartygstunnel

Norge har planer på att konstruera en enorm fartygstunnel genom en fjällfylld halvö på atlantkusten. Anläggningen ska säkra seglatsen i ett stormomsusat och farligt farvatten.

Kystverket

Kryssningsfartyget Viking Sky var lördagen den 23 mars ruskigt nära att förlisa, då fartygsmotorerna stannade och en kraftig storm pressade fartyget – och de 2 373 passagerarna ombord – in mot den stormiga, norska atlantkusten.

Bara två ankare hindrade Viking Sky från att stöta på grund, och fartyget var bara 100 meter från en katastrof när en bogserbåt äntligen nådde fram och bogserade kryssningsjätten säkert i hamn i Molde.

Passagerarnas egna filmer från mardrömsdygnet till havs vittnar om ett riktigt våldsamt möte med naturkrafterna:

Som tur är kan den farofyllda fartygsrutten längs den norska kusten bli en aning säkrare om världens största tunnel för fartyg blir verklighet.

Fartygstunnel blir en genväg genom berg

Färjor och andra fartyg ska kunna segla 1700 meter genom ett norskt fjäll på den centrala atlantkusten.

Den norska kuststyrelsen, Kustverket, arbetar med en plan på att bygga världens största fartygstunnel, som ska anläggas genom halvön Stad omkring 175 kilometer norr om Bergen.

Byggandet är planerat att inledas före 2022, om omkostnaderna för projektet kan hållas på 2,7 miljarder norska kronor. Det är Kustverket just nu i färd med att utvärdera.

Det omfattande projektet kommer att göra färden längs Norges kust säkrare för fartygen. När tunneln är klar slipper fartygen att gå runt halvön i farvatten som är bland de farligaste utanför Norge. Mer än två månader om året blåser det kuling där och kraftiga havsströmmar och vågor gör förhållandena extremt oförutsägbara. Enbart under de senaste 70 åren har 34 människor drunknat i dessa farvatten.

Den nya, säkra genvägen kommer att kunna utnyttjas av såväl kommersiell fartygstrafik som privata småbåtar.

Berget ska sprängas bort

Borrmaskiner och dynamit ska avlägsna omkring åtta miljoner ton berg. Samtidigt försvinner också fyra bostadsfastigheter och flera lador för att ge plats åt den nya tunneln.

Läs också:

Byggnader

Nu byggs världens första skogsstad

0 minuter
Konstruktion

26 meter hög domedagsvåg hotar miljonstad

1 minut
Byggnader

Broar utmanar ingenjörerna

2 minuter

Logga in

Ogiltig e-postadress
Lösenord behövs
Visa Dölj

Redan prenumerant? Prenumererar du redan på tidningen? Klicka här

Ny användare? Få åtkomst nu!

Nollställ lösenord.

Skriv in din e-postadress, så skickar vi anvisningar om hur du återställer ditt lösenord.
Ogiltig e-postadress

Kontrollera din e-post

Vi har skickat ett e-postmeddelande till med instruktioner om hur du återställer ditt lösenord. Kontrollera ditt skräppostfilter om meddelandet inte har kommit.

Uppge nytt lösenord.

Skriv in ett nytt lösenord. Lösenordet måste ha minst 6 tecken. När du har upprättat ditt lösenord blir du ombedd att logga in.

Lösenord behövs
Visa Dölj