Hela idén bakom hängbroar är att en dragande kraft är mycket lättare att ta upp än en sammanpressande kraft – tänk till exempel på en bit ståltråd som man lätt kan trycka ihop med fingrarna men som är i det närmaste omöjlig att dra sönder.
I en hängbro bärs vikten upp med hjälp av en dragande kraft. Eftersom dragpåverkan är relativt lätt att ta upp, kan man göra brospannet mycket långt.
Hela det enorma trycket tas då upp av de solida huvudtornen (pylonerna) och förs direkt ned i fundamentet, som kan bära en nästan obegränsad vikt, om pylonerna är tillräckligt väl förankrade.
Tack vare den speciella tekniken kan man göra brospann på flera kilometer. I dag är världens längsta hängbro Akashi-Kaikyo, som förbinder två öar i Japan.
Den har ett brospann på 1991 meter, men det är tekniskt möjligt att konstruera hängbroar med mycket längre spann. Bland annat finns det planer på en bro över Gibraltarsundet.
Den skall ha tre pyloner och två huvudspann – vart och ett av dem på omkring fem kilometer.