Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Vad gör hängbroar så starka?

De flesta av världens längsta broar är hängbroar. Det verkar instabilt att hänga upp vägbanan i kablar, så vilka är fördelarna med hängbroar?

Shutterstock

Hela idén bakom hängbroar är att en dragande kraft är mycket lättare att ta upp än en sammanpressande kraft – tänk till exempel på en bit ståltråd som man lätt kan trycka ihop med fingrarna men som är i det närmaste omöjlig att dra sönder.

I en hängbro bärs vikten upp med hjälp av en dragande kraft. Eftersom dragpåverkan är relativt lätt att ta upp, kan man göra brospannet mycket långt.

Hela det enorma trycket tas då upp av de solida huvudtornen (pylonerna) och förs direkt ned i fundamentet, som kan bära en nästan obegränsad vikt, om pylonerna är tillräckligt väl förankrade.

Tack vare den speciella tekniken kan man göra brospann på flera kilometer. I dag är världens längsta hängbro Akashi-Kaikyo, som förbinder två öar i Japan.

Den har ett brospann på 1991 meter, men det är tekniskt möjligt att konstruera hängbroar med mycket längre spann. Bland annat finns det planer på en bro över Gibraltarsundet.

Den skall ha tre pyloner och två huvudspann – vart och ett av dem på omkring fem kilometer.

TOPP 5: Vilken hängbro har det längsta fria spannet?

Det fria spannet är det största avståndet mellan två bropelare.

  • © Wiki commons

    1. Akashi Kaikyō Ōhashi-bron

    1991 meter, Japan Världens längsta hängbro går över Akashisundet. De två pyloner som bär vägbanan hålls på plats av två nedgrävda betongblock som väger 350 000 ton vardera. Bron stod färdig 1998 och tog tio år att bygga.

  • © Wiki commons

    Xihoumen-Bron

    1 650 meter, Kina Är en av fem broar som förbinder ögruppen Zhoushans 1,1 miljoner invånare med det kinesiska fastlandet. Bron stod färdig 2009 efter fyra års byggtid.

  • © Wiki commons

    Stora bält-förbindelsen

    1 624 meter, Danmark Stora Bält är internationellt farvatten och bron är byggd med en fri höjd över havet på 65 meter så att stora internationella fartyg kan passera.

  • © Wiki commons

    Osman Gazi-Bron

    1 550 meter, Turkiet Bron är uppförd i ett av världens mest jordskalvshotade områden, vilket har ställt stora krav på konstruktionen. Bron stod färdig 2016.

  • © Wiki commons

    Yi Sun-Sin-Bron

    1545 meter, Sydkorea Vid syd-kusten får ön Myodo-dong landförbindelse med den koreanska halvön. Brobygget påbörjades 2007 och var klart 2012.

Läs också:

Byggnader

Revfynd försenar världens längsta sänktunnel

13 minuter
brooklyn bridge
Konstruktion

Fråga oss - Varför börjar broar gunga?

1 minut
Konstruktion

Betongbroarna sviktar under oss

13 minuter

Logga in

Ogiltig e-postadress
Lösenord behövs
Visa Dölj

Redan prenumerant? Prenumererar du redan på tidningen? Klicka här

Ny användare? Få åtkomst nu!

Nollställ lösenord.

Skriv in din e-postadress, så skickar vi anvisningar om hur du återställer ditt lösenord.
Ogiltig e-postadress

Kontrollera din e-post

Vi har skickat ett e-postmeddelande till med instruktioner om hur du återställer ditt lösenord. Kontrollera ditt skräppostfilter om meddelandet inte har kommit.

Uppge nytt lösenord.

Skriv in ett nytt lösenord. Lösenordet måste ha minst 6 tecken. När du har upprättat ditt lösenord blir du ombedd att logga in.

Lösenord behövs
Visa Dölj