Hur mycket förorenar konstgjord snö?

Stigande temperaturer och färre snöfall leder till att många skidsportsområden måste skapa sin egen snö. Men hur mycket förorenar konstsnö jämfört med natursnö?

Alla skidorter drömmer om snövita pister när skidsäsongen drar i gång. Så om det inte faller tillräckligt mycket snö från himlen måste snökanonerna plockas fram och skjuta konstgjord snö över bergssidorna.

Snökanoner framställer snön genom att blanda kallt vatten och tryckluft från en kompressor. När vattnet sprutar ut ur snökanonens mynning som fina droppar fryser det till snökristaller vid mötet med den kalla luften.

Mikrober samlar snöflingor

För att göra processen mer effektiv kan man hjälpa bildandet av snökristaller på vägen genom att tillsätta den mikrobbaserade produkten Snomax. Mikroberna fungerar som en kärna som snökristallerna lättare byggs upp runt.

Snomax är enligt tillverkaren inte miljöfarligt. Men snökanoner drar stora mängder energi och om den produceras med hjälp av exempelvis en dieselgenerator, släpper snötillverkningen ut koldioxid och partiklar i luften.

En av klimatåtgärderna vid vinter-OS i Beijing är att använda ett naturligt kylmedel till skridskobanorna i stället för den potenta växthusgasen HFC.