Hur fungerar en värmekamera?

En värmekamera kan avslöja djur eller människor som försöker gömma sig. Men hur fungerar den egentligen?

ASHLEY COOPER/SPL, TONY MCCONNELL/SPL & Claus Lunau

Allt sänder ut värmestrålning i form av elektromagnetiska vågor. År 1879 upptäckte den österrikiske fysikern Josef Stefan att den elektromagnetiska strålningen från ett föremål enbart är beroende av dess temperatur.

Eftersom värmestrålningen vanligtvis ligger i det infraröda området är den inte synlig för ögat, men den kan registreras av en värmekamera.

Värmekameran har tusentals mätpunkter

Kamerans lins fokuserar den infraröda strålningen på en detektor som har tusentals mätpunkter.

Detektorn är så pass känslig att den kan uppfatta temperaturskillnader på 0,3 °C och operera från minus 20 °C till plus 2000 °C.

Färgerna på de termiska bilderna skapas av kameran, så att användaren lätt kan avkoda temperaturskillnaderna.

Värmekameror registrerar infraröd strålning och synliggör den med färger. Normalt lyser munnen röd, men här på bilden färgar kylan från en glass munnen helt svart.