induktionsspis

Hur fungerar en induktionsspis?

En induktionsspis fungerar helt annorlunda än andra värmekällor. På en sådan spis är det nämligen bara grytan eller stekpannan som blir riktigt varm, medan själva plattan bara blir svagt uppvärmd. Hemligheten är en elektrisk spole under

Hemligheten är en elektrisk spole under kokplattan.

Magnetism skapar motstånd

När ström passerar genom spolen bildar den ett högfrekvent magnetfält. Detta magnetfält skapar en elektrisk ström i grytans eller stekpannans botten, och på grund av det elektriska motståndet blir metallen i grytan eller stekpannan varm. Denna värme fortplantar sig därefter till maten.

Induktionsspisar är lite dyrare än traditionella spisar. I gengäld förbrukar de mindre energi, bland annat för att de är mycket snabba på att värma upp maten och lätta att reglera.

Kokplattan blir dessutom snabbt kall, och som extra säkerhet slås spisens elektronik automatiskt av när grytan tas bort från plattan.

Inte alla grytor går att använda

Nackdelen är att man bara kan använda grytor och stekpannor som har en botten som en magnet kan fästa på, till exempel en botten av järn eller titan.

Enstaka kritiker menar att det magnetiska fältet från en induktionsspis kan vara hälsovådligt, men i de undersökningar som har gjorts har det inte varit möjligt att påvisa några nämnvärda hälsorisker. Under alla omständigheter avtar magnetfältet ganska snabbt med avståndet.