Teknik

Hur får man kärnfria druvor?

Det verkar underligt att man kan framställa druvor utan kärnor. Behöver druvorna inte fröna till nästa generation?

Anledningen till att vilda växter omsluter sina frön med sockerhaltigt fruktkött är att de vill locka djur att äta frukten och därmed även fröna. Frön är resultatet av en befruktning och är genetiskt olika den växt som fröet härrör från. Växter kan dock också föröka sig på andra sätt. Jordgubbsplantor förökar sig vegetativt med rötter ovan jord som slår rot nära föräldraplantan. Potatisplantor sänder under jorden ut groddar, som växer ut till nya växter. Även vindruvan kan använda denna förökningsmetod. De kärnfria druvorna har uppstått genom förädlingsarbete, där man efter könlig förökning har skapat en variant vars druvor saknar frön. Därefter har man tagit sticklingar från de nyaste skotten på den kärnfria druvplantan och använt dem för att få fram många identiska plantor. Sticklingarna sätts därefter i jorden, där de slår rot och växer. Senare kan de själva föröka sig vegetativt, men i likhet med andra kulturväxter kan druvorna knappast klara sig i naturen någon längre tid utan hjälp.