Lysstråler over håndflade

Forskare tämjer ljuset

Våg och partikel samtidigt och både synligt och osynligt – ljus har många gåtfulla egenskaper och dessa utnyttjar forskare nu för att revolutionera så vitt skilda saker som skärmteknik, energilagring och cancerbehandling.

Belysning

Vitt laserljus blir den nya elektriska lampan

Laser är mer exakt och energibesparande än LED, lysdioder, som i dag används i både lampor och tv-skärmar.

Hittills har det dock bara varit möjligt att skapa färgat laserljus, men nu har forskare på Arizona State University USA, lyckats framställa en kristall som ger vitt laserljus.

Kristallen avger tre olika färger – rött, grönt och blått – men med hjälp av speglar kan de blandas så att slutresultatet blir vitt ljus.

Den nya laserkristallen är bara en femtedel så tjock som en människas hårstrå och har skapats med så kallade nanoark – lager som består av legeringar av ämnena zinksulfid, kadmiumsulfid och kadmiumselenid.

Nano-tekniken som kallas MSHN (Multi-Segment Heterostructure Nanosheets) visar upp till 70 procent fler färger än LED med en mycket lägre strömförbrukning.

Därmed kan de både bli avlösare för LED-lampor och ge dator- och smart­mobil-skärmar större kontrast och bättre färgmättnad.

Vit laser gör också framtidens trådlösa internet, li-fi, betydligt snabbare. Li-fi använder ljuspulser i stället för radiovågor.

Li-fi med LED kan bli tio gånger snabbare än wi-fi, medan hastigheten blir ytterligare 10–100 gånger snabbare med vit laser.

Kvantpunkter ger klarare färger

En kvantpunkt, med en diameter på två miljarddelar av en millimeter (nano­meter) lyser till exempel blått när den blir belyst. Kvantpunkterna kan ge oss tv- och smartmobil-skärmar med bättre färger.

Det beror på att deras så kallade spektrallinjer är smalare (topparna på grafen nedan).

De tre primära färgerna röd, grön och blå kan med andra ord åtskiljas tydligare från varandra, vilket gör det möjligt att återge nyanser bättre.

kvantepunkter i forskellige farver

Punkten storlek avgör färgen

Storleken på en kvantpunkt avgör vilken färger den sänder ut. Med en diameter på exempelvis två nanometer lyser punkten blått, medan nanometer ger rött ljus.

Kvantpunkter sparar samtidigt ström. I en vanlig LED-skärm kommer ljuset vanligtvis från en bakpanel som avger blått ljus genom ett gult lager fosfor.

Genom att ersätta fosfor med kvant-punkter som återger upp till 99,6 procent av ljuset går mindre av den ursprungliga energin förlorad. Det gör skärmen både klarare och mer energisnål.

Hälse

mand får lysterapi

Ljusterapi aktiverar cancermedicin med hjälp av en lampa. Nu kan läkarna även lysa in i själva cellen.

© RapidEye/Getty Images

Ljus attackerar cancer

Bröstcancer sprider sig ofta till benmärgen där det är svårt att bekämpa cancercellerna utan att samtidigt döda livsviktiga stamceller.

Nu har forskare fån Washington University i USA upptäckt en metod för att fokusera enbart på cancern med hjälp av ljus.

Principen bygger på en cancermedicin som är ofarlig tills den utsätts för ljus. Den så kallade ljusterapin används redan i dag för att behandla tumörer nära huden.

Här aktiveras medicinen genom att patienten belyses med blått eller rött ljus, men med den nyutvecklade metoden belyses medicinen inne i själva cellen.

Först förs en ljusaktiverad kemoterapi­medicin in i benmärgen med hjälp av nano-kapslar. På ytan av kapslarna sitter ett ämne, LLP2A, som binder sig till molekylen VLA-4 på cancercellerna.

Därefter sprutas det radioaktiva ämnet FDG, fludeoxyglukos, in i benmärgen där det tas upp av så kallade GLUT-proteiner på cancercellerna. FDG avger ljus som aktiverar medicinen inne i cellen.

Stamcellerna i benmärgen skadas inte av behandlingen eftersom de inte har samma kombination av VLA-4-molekylen och GLUT-­prote­inet som cancerceller.

Laserkanon skjuter 80 malariamyggor per sekund

Ett nytt vapen är på väg i kampen mot malariamyggor och andra insekter som sprider sjukdomar.

Photonic Fence är en laser­kanon med en kombination av videokamera, LED och laser som identifierar och dödar insekter inomhus.

Laserkanon der skal dræbe malariamyg