nb web u34 solar plant
Teknik - Solceller

Solceller steker tusentals fåglar

Ett nytt amerikanskt solkraftverk med 300 000 speglar har inom loppet av ett halvår satt eld på upp mot 28 000 förbipasserande fåglar.

”Streamers” är ett uttryck som har blivit en del av jargongen hos arbetarna på världens största solkraftverk i Mojaveöknen i USA

Ordet refererar till smala strimmor av rök som var och varannan minut avtecknar sig på himlen över verkets 300 000 meterstora speglar.

Rökspåret uppstår varje gång en fågel förvillar sig in i de högkoncentrerade solstrålar som speglarna reflekterar.

Solen blir till ström Strålarna skickas från jorden upp till ett 135 meter högt torn, där de koncentreras runt några stora vattenbehållare.

Värmen omvandlar vattnet till ånga som driver turbiner som skapar elektricitet.

Upp mot 28 000 döda fåglar Men det högteknologiska tornet genererar alltså förutom massor av grön ström även en hög förbrända fågelskrov, vilket har fått områdets djurskyddsorganisationer att se rött.

Organisationen Center for Biological Diversity uppskattar att hela 28 000 fåglar har fått sätta livet till sedan verket togs i drift i februari.

Myndigheterna vill genomföra en närmare undersökning av fenomenet när verket har varit i drift i ett år.