Solceller inomhus tar upp lampljus

En ny solcellstyp är så känslig att den kan utvinna få energi ur konstgjord belysning. Det kan göra batterier överflödiga i miljardtals elektroniska enheter i våra hem.

Solceller inomhus låter nästan som en paradox. Men våra hem, kontor och stormarknader är fyllda med energi i form av konstgjord belysning som i dag går till spillo.

Inomhusbelysning lyser för det mesta med en styrka på mellan 100 och 500 lux, och även om det låter blygsamt jämfört med solens 110 000 lux, så kan energin faktiskt utnyttjas med rätt utrustning.

Och forskare har på senare tid gjort så stora framsteg på flera platser i världen, att vi kanske inom kort kan återanvända en del av den bortkastade energin.

Färgämnen och mineraler omvandlar lampljus

En grupp fysiker och kemister från Uppsala Universitet har exempelvis utvecklat en solcell för inomhusbruk, som använder färgämnen för att uppnå en effektivitet på drygt 30 procent vid vanlig ljusstyrka.

Med andra ord ska de nya solcellerna kunna återanvända knappt en tredjedel av den energi som vi använder till våra lampor.

Uppsalaforskarnas solcell använder ett speciellt framtaget färgämne för att ta upp så mycket ljus som möjligt från fluroescerande lampor och LED-ljus. Färgämnet har samma absorberande funktion som klorofyll i blads fotosyntes.