Forskare producerar el av osynligt ljus

Nu kan forskare utvinna solens osynliga strålar – det nära-infraröda ljuset – så att det kan producera elektricitet i en vanlig solcell. Potentialen är stor eftersom osynligt ljus utgör hälften av all solenergi som träffar jorden.

UNSW Sydney/Exciton Science

E grupp forskare från Australien och USA har visat hur man kan konvertera osynligt ljus – som vanligtvis inte kan nyttjas i solceller – till synligt ljus, som kan användas för att producera elektricitet.

Det kan göra våra solceller betydligt mer effektiva, inte minst då 50 procent av solens energi består av osynligt ljus.

Osynligt ljus är för svagt

I dag är de flesta vanliga solceller gjorda av mineralet kisel och består i grova drag av tre skikt: Ett neutralt lager i mitten och två yttre lager som har ett överskott respektive underskott av elektroner.

När skikten sätts ihop rör sig överflödiga elektroner – som frigörs av fotoner i solljuset – mot skiktet med ett underskott på elektroner. Det skapar ett elektrisk fält i det neutrala lagret och genererar elektricitet.

Doktoranden Elham Gholizadeh vid University of New South Wales i Sydney, Australien, är en av de ledande forskarna bakom den nya solcellstekniken.