5G boks på mast

Nytt 5G-nätverk levererar trådlös el

Ny forskning visar att 5G-nätverket inte bara garanterar blixtsnabbt internet – det kan även skicka trådlös ström genom luften.

I takt med att var och varannan person har en smarttelefon har luften i våra städer fyllts med elektromagnetiska vågor. Det är en osynlig infrastruktur som gör att du kan gå in på TikTok och Illustrerad Vetenskap även när du befinner dig på språng.

Men ny forskning visar att det trådlösa nätverket även har ännu större potential.

En vetenskaplig artikel från Georgia Insitute of Technology drar slutsatsen att det 5G-nätverk, som för närvarande rullas ut i många delar av världen, även kan användas som strömförsörjning.

Små mängder el över korta avstånd

Forskarna testade sin hypotes i laboratoriet genom att skicka små mängder el via 5G över ett avstånd på två meter.

För tillfället designade de en liten mottagare, ungefär lika stort som ett spelkort, som kan fånga upp mikrovågornas växelström från luften och omrikta den till likström.

Mikrovågmottagare till ström från 5G

Forskarna utvecklade en liten mottagare som fångar upp växelströmmen från 5G-vågorna och omriktar dem till likström.