Ett torn av betongblock lagrar ren energi

KAMPEN FÖR KLIMATET: Ingenjören har utvecklat en ny metod för att lagra ren energi oberoende av vatten. Det fungerar genom att man bygger ett torn av betongblock - och så river man ned det igen.

Energy Vault

Tekniken i vindkraftverk och solceller har blivit så välfungerande att vi kan täcka en stor del av vår energiförbrukning med hjälp av hållbara källor.

Däremot kämpar forskarna fortfarande med att hitta effektiva metoder att lagra den rena energin, så att vi kan utnyttja den när vi behöver den och inte bara när solen skiner och vinden blåser.

Ett energilager oberoende av sjöar och floder

Det schweiziska företaget Energy Vault har presenterat en idé som är lika enkel som genial. Den bygger på principer som vi tillämpar för att lagra ren energi i dammar.

Där sker det genom att vatten pumpas upp i en fördämning. Det tillför vattnet lägesenergi, och när vi vill utnyttja denna leds vattnet ned genom ett vanligt vattenkraftverk.

Energilager utnyttjar gravitationen

Eldrivna kranar kan lagra energi genom att man bygger ett torn av betongblock. När energin ska användas sänks blocken ned på jorden igen.