Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Teslabatterier håller i drygt 3,5 miljoner kilometer

En ny generation Teslabatterier kan leva längre än själva elbilen, visar laboratorietester från Kanada. Och används det till pendling är batteriet närmast odödligt.

Shutterstock

I fjol kom det goda nyheter för världens batterinördar.

Forskare från Dalhousie University i Kanada – som samarbetar med Tesla inom ny batteriteknik – kunde avslöja att deras nya litiumjonbatterier hade en livslängd på mer än 1,5 miljoner kilometer i normalstora elbilar.

Nu tar forskningschefen, professor Jeff Dahn, fram ytterligare ett ess ur ärmen: Siffrorna visar faktiskt att batterierna i själva verket har en livslängd på mer än 3,5 miljoner kilometer.

Det innebär med andra ord att framtidens batterier troligen lever avsevärt längre än själva elbilen.

Dahns forskargrupp har testat batterierna genom att ladda upp och ur dem i åratal. I fjol tydde data på att batterierna hade en livslängd på 1,5 miljoner kilometer. Men sedan dess har de fortsatt att imponera. De håller helt enkelt kapaciteten bättre än man vågade hoppas.

Därför korrigerar nu Dahn siffran med två miljoner kilometer.

Likartade kristaller förlänger livslängden

Normalt försämras litiumjonbatteriers kapacitet med tiden, tills de inte längre kan hålla kvar spänning. Batterierna har en elektrod i var ände och när de laddas ur förflyttar positiva litiumjoner sig från den ena elektroden genom den elektrolytiska vätskan och sätter sig på den andra. Och åt andra hållet när det laddas upp.

Tyvärr har elektroderna en tendens att spricka med tiden, vilket betyder att det kan ske ansamlingar i dem. När jonerna passerar genom elektroderna fastnar en del av dem i sprickorna, och det bildas kristalliknande strukturer, som växer och försämrar batteriets kapacitet över tid.

Elektroderna i det nya Tesla-batteriet är gjort av ett slags grafit, som är enkristallint, det vill säga att grafitens kristallgitter är enhetligt och välordnat. Det gör elektroderna mer motståndskraftiga gentemot sprickor och därmed ansamling av de förstörande kristallerna.

Pendling gör batterierna nära nog odödliga

Professor Dahns forskargrupp experimenterade även med att ladda upp och ur litiumjonbatterierna i olika mönster. En del batterier laddades upp och ur från noll till 100 procent, medan andra aldrig fick komma ned under 70 procent av sin kapacitet.

Det sistnämnda mönstret motsvarar ungefär en normal pendlarrytm, då man kör 50 kilometer om dagen i sin elbil och därför inte behöver komma under 70 procent av batteriets laddning.

Dahns grupp upptäckte att batterierna i stort sett inte förlorar kapacitet med tiden om de laddas efter ett typiskt pendlarmönster. Det innebär att batteriet praktiskt talat är odödligt.

De långtidshållbara batterierna kommer enligt professor Dahn att passa perfekt för lagring av vind- och solenergi till elnätet, i elektriska färjor och elektriska lastbilar. Och kanske kan batterierna till och med gå i arv från bil till bil.

Läs också:

Batterier

Nytt batteri laddar din dator och telefon till en bråkdel av den tid det tar i dag

3 minuter
Batterier

Batteri återanvänder kärnkraftsavfall och håller i drygt 1 000 år

6 minuter
Batterier

Nasa ska utrusta sonder med brinnande batterier

9 minuter

Logga in

Ogiltig e-postadress
Lösenord behövs
Visa Dölj

Redan prenumerant? Prenumererar du redan på tidningen? Klicka här

Ny användare? Få åtkomst nu!

Nollställ lösenord.

Skriv in din e-postadress, så skickar vi anvisningar om hur du återställer ditt lösenord.
Ogiltig e-postadress

Kontrollera din e-post

Vi har skickat ett e-postmeddelande till med instruktioner om hur du återställer ditt lösenord. Kontrollera ditt skräppostfilter om meddelandet inte har kommit.

Uppge nytt lösenord.

Skriv in ett nytt lösenord. Lösenordet måste ha minst 6 tecken. När du har upprättat ditt lösenord blir du ombedd att logga in.

Lösenord behövs
Visa Dölj