"Batterier är snälla mot miljön" – Delvis sant
Kampen mot den globala uppvärm-ningen kan få hjälp av batterier som möjliggör lagring och trådlös användning av el från miljövänliga energikällor som sol-, vind- och vattenkraft.
Beräkningar visar dock att produktionen av ett elbilsbatteri i genomsnitt släpper ut nio ton koldioxid. Jämfört med en bensinbil har produktionen av en elbil därmed dubbelt så stort klimatavtryck.
Batterierna består dessutom av grundämnen som kobolt och litium. Utvinning av litium medför föroreningar av och brist på vatten i gruvområden i Argentina, Bolivia och Chile. Det är anledningen till att forskarna är intresserade av återvinning.
Lär dig mer om hur batteriet fungerar med hjälp av joner som rör sig och hur det får sin kapacitet.

I dag återvinns cirka fem procent av dessa sällsynta grundämnen, men det kommer sannolikt att förändras under kommande år.
I en rapport från år 2019 beräknar tankesmedjan International Institute for Sustainable Development att värdet av återvinningsbara metaller som litium och kobolt från gamla batterier år 2025 kommer att öka till cirka 210 miljarder kronor.
"Smutsig energi konkurreras ut av batterier" – Falskt
Forskarna använder begreppet energitäthet eller energidensitet för att jämföra förhållandet mellan ett drivmedels vikt och hur mycket energi
det genererar. I den jämförelsen är till och med de bästa batterierna hopplöst utkonkurrerade.
Ett ton jetbränsle har 14 gånger högre energidensitet än ett lika tungt batteri, medan en batterilastbil har 40 procent lägre lastkapacitet än
en motsvarande bensindriven lastbil.
Problemet förvärras av att bilar, bussar och flygplan blir lättare efter hand som de förbrukar bränslet. Ett batteri är lika tungt hela tiden, vilket utgör en stor utmaning vid framför allt elektrisk luftfart.

Canadiske Harbour air har med succes testet verdens første kommercielle, fuldt elektriske fly.
"Batterier gör gröna transportmedel dyrare" – Falskt
Priset på elektriska fordon, till exempel elbilar, har bland annat hållits uppe av batterikostnaden.
Det kommer dock att förändras i år, spår det amerikanska energiministeriet. Prognoser visar att batteripriset år 2020 kommer att sjunka under motsvarande 1 100 kronor per kilowattimme, vilket kommer att göra elbilarna billigare än bensinbilar.
Det senaste årtiondet har priset för en kilowattimme sjunkit, främst på grund av ökad efterfrågan som tillåter massproduktion av batterier.
Priset på batterier till elfordon har sjunkit sedan år 2010: 87%.
