elbil, uppladdning, snabb

Nytt batteri kan laddas 60 gånger snabbare

Ett australiskt företag har utvecklat ett batteri som gör att framtidens elbilar kommer att kunna laddas blixtsnabbt och att räckvidden blir längre.

Ett australiskt företag har utvecklat ett batteri som gör att framtidens elbilar kommer att kunna laddas blixtsnabbt och att räckvidden blir längre.

Shutterstock

Världens biltillverkare är i full gång med att ställa om produktionen till miljövänliga elbilar. Men det finns flera nackdelar med de litiumjonbatterier som i dag levererar energi till bilarnas elmotorer.

De är dyra, tunga och tar mycket plats, och sedan tar det lite längre tid att ladda dem än vad det tar att tanka en bil med förbränningsmotor.

Nya och bättre batterityper är på väg och en av de första som släppte marknaden har utvecklats av det australiska batteriföretaget GMG i samarbete med University of Queensland.

Tillsammans meddelade de nyligen att de snart är klara med ett aluminiumjonbatteri som i jämförelse med dagens litiumbatteri kan laddas 60 gånger snabbare och innehåller tre gånger så mycket energi.

Dessutom genererar det nya batteriet inte lika mycket värme, vilket gör att elbilen inte behöver något tungt kylsystem för batteriet.

Tesla S, elbil

Batteriet i en Tesla S består av tusentals små litiumjonceller.

© Shutterstock

Tre fakta om batterier

Först: Fransmannen Gaston Planté uppfann det uppladdningsbara batteriet 1859.

Störst: I Kalifornien, USA, måste ett batteri på 400 000 kWh lagra ström från bland annat solceller.

Flest: Batteriet i en Tesla S består av 8 256 små litiumjonbatterier.

Med den laddningshastighet som uppfinnarna utlovar kommer en bil med aluminiumjonbatteri att kunna köra upp emot 500-600 kilometer efter bara en minuts laddning.

Detta motsvarar ungefär den räckvidd som en bensindriven bil får genom att tanka i en minut, och räckvidden med en "full tank" kommer också att vara ungefär densamma.

Litiumjonbatteriet utvecklades på 1980-talet och levererar energi genom att positivt laddade litiumjoner rör sig från en elektrod till en annan inuti batteriet.

En litiumjon har en elektron medan en aluminiumjon har tre elektroner, och genom att ersätta litium med aluminium kan batteriet leverera tre gånger så mycket energi. Dessutom är aluminium både billigare och mer lättillgängligt.

GMG och University of Queensland förväntar sig att det nya batteriet finns på marknaden år 2022. De första elbilarna med batteriet rullar ut 2024.