Supereletrolyt klarar extrema temperaturer
Elektrolyten i ett batteri är den vätska, som låter elektrisk ström flyta. Den åtskiljer anoden och katoden och flyttar strömmen av elektrisk laddning mellan dem.
I litiumjonbatterier är det litiumjoner som flyttas mellem anoden och katoden under uppladdningar.
I det nyutvecklade litiumjonbatteri består elektrolyten av en flytande lösning av dibutyleter blandat med litiumsalt.
Det speciella med dibutyleter är att dess molekyler binds svagt till litiumjoner, vilket innebär att elektrolytmolekylerna enkelt kan släppa litiumjonerna medan batteriet är i gång.
Eftersom molekylerna ingår i denna svaga förening, förbättras batteriets prestanda vid minusgrader.
Samtidigt ser dibutyletern till att vätskan förblir flytande vid höga temperaturer, eftersom den har en kokpunkt vid 141 grader Celsius.
Under test behöll batteriet sin energikapacitet till 87,5 procent vid 40 minusgrader.
Testet visade också att det nya batteriet kan upp- och urladdas fler gånger än vanliga litiumbatterier innan de slutar att fungera.
Kan stabilisera litiumsvavelbatterier
Dessutom har ingenjörerna kommit fram till att den nya tekniken kan användas i litiumsvavelvatterier, som har spåtts bli framtidens elbilsbatterier.
Litiumsvavelbatterier kan lagra upp till dubbelt så mycket el per kilo som litiumjonbatterier. Det innebär att bilar kan köra dubbelt så långt på en enda uppladdning. Samtidigt är de billigare att tillverka.
Problemet med litiumsvavelbatterier är bara att de snabbt laddas ur vid höga temperaturer och samtidigt bildar nålliknande strukturer som får batteriet att kortsluta.
Genom att använda den nya dibutyleterelektrolyten i litiumsvavelbatterier kan de leva längre och fungera under extrema temperaturer.
Ingenjörerna tror att det nya litiumonbatteriet kan komma ut på marknaden inom en snar framtid, varpå litiumsvavelbatteriet kommer att följa.
Forskarna planerar att arbeta vidare med den nya tekniken för att öka batteriernas prestanda även vid ännu mer extrema temperaturer.