Sanningen om kärnkraft

På 1970-talet utsågs kärnkraft till framtidens energikälla, då den i teorin inte förorenade miljön. ­Sedan dess har allvarliga olyckor bromsat utvecklingen. I dag står kärnkraft bara står för cirka tio procent av världens elproduktion medan energikällor som sol och vind är på frammarsch.

”Kärnkraft är en ren energikälla” - Sant

Kärnreaktorer släpper inte ut någon giftig rök och koldioxid. Den rena elen från kraftverken innebär emellertid inte att kärnkraft är fri från föroreningar.

FN:s klimatpanel, IPCC, placerar kärn­kraft på samma lista över rena energikällor som sol, vind, vattenkraft och geotermi (som utnyttjar värmen från djupare jordlager).

Därmed framhävs kärnkraft som en klimatvänlig energikälla och som en väg att minska vår totala klimatpåverkan.

Energikällan betraktas som ren eftersom kärnreaktorer – till skillnad från exempelvis kolkraftverk – producerar elektricitet utan att släppa ut varken koldioxid eller andra växthusgaser.

Jordhål gömmer kärnbränsle i årtusenden

Trots detta tillhör kärnkraft de energikällor som kan orsaka det största miljöavtrycket.

Reaktorernas bränsle består nämligen ofta av radioaktivt uran, som existerar som så kallade isotoper med ett varierande antal neutroner i atomkärnan.

Isotoperna är instabila så att de omvandlas – sönderfaller – till andra grundämnen och avger energi som radioaktiv strålning under processen.

Släpps de radioaktiva isotoperna ut i ­naturen är de enormt hälsoskadliga för människor och djur.

Urangruvor är i regel förorenade, men de värsta föroreningsolyckorna har uppstått på kärnkraftverk i drift som Fukushima i Japan och Tjernobyl i Ukraina.