Nytt chip sätter hastighetsrekord på nätet

Coronakrisen har visat att det finns behov av mycket större bandbredd på internet. Med nya optiska chip kan vi uppnå det i det befintliga fibernätet.

En forskargrupp från tre australiska universitet har slagit rekord i dataöverföring genom optisk fiber. Experimentet visar hur snabbt internet kan bli med den infrastruktur av fiberoptiska kablar som redan används på de flesta platser.

Fiberoptik överför stora mängder data i form av pulser av infrarött ljus från upp till 80 lasersändare med var sin våglängd. För att öka hastigheten krävs det flera kanaler, som kan transmittera sina egna signaler parallellt utan att störa varandra.

I försöket använde forskarna ett enda optiskt chip till att skapa flera hundra kanaler.

Ett optiskt chip kan skicka mer information genom fiberoptik än 80 lasersändare. Detta visar ett nytt försök, i vilket forskare uppnådde en dataöverföringshastighet på 44,2 terabit/sekund.