Magnus Carlsen

Efter schackskandalen: Så många schackspelare fuskar på internet

Otillåtna digitala hjälpmedel används dagligen i schack- och pokerspel om prispengar – och både stormästare och vanliga spelare avslöjas ofta.

Otillåtna digitala hjälpmedel används dagligen i schack- och pokerspel om prispengar – och både stormästare och vanliga spelare avslöjas ofta.

Shutterstock

Schacksporten har uppmärksammats på grund av ett utbrett fuskande, sedan den norske världsmästaren Magnus Carlsen nyligen sensationellt drog sig ur en match mot den unge stormästaren Hans Niemann.

Magnus Carlsen beskyllde sedan i ett twittermeddelande Hans Niemann för att fuska. En av de mer uppseendeväckande teorierna i schackvärlden går ut på att en medhjälpare utifrån har kommunicerat nästa drag till tonårsspelaren via vibrerande analpärlor.

Även om detta – och 100 andra fall av påstått fusk från Hans Niemanns sida – inte har bevisats, så har matchen skapat debatt om hur spelare i turneringar med prissummor på upp till 15 miljoner kronor kan ta till hjälp utifrån.

Fotograferad med mobiltelefon

Och det är enkelt att fiffla: Den fuskande spelaren jobbar tillsammans med en schackdator, eftersom till och med mobilapplikationer i dag har tillräckligt stor processorkraft för att fälla alla stormästares kungar, en efter en.

Därefter etableras en kommunikationsförbindelse till spelaren som bara behöver flytta runt pjäserna på brädan, styrd av instruktionerna från appens artificiella intelligens och sitt eget begär efter vinstpengarna.

Magnus Carlsen

Den amerikanske schackspelaren Hans Niemann har nu stämt den norske världsmästaren i schack, Magnus Carlsen, (på bilden) och två andra spelare för förtal, utöver anklagelserna om fusk. I ett rättsdokument som amerikanen har lagt ut på Twitter framgår det att han kräver 100 miljoner dollar i ersättning, motsvarande lite drygt en miljard svenska kronor.

© Shutterstock

Den lettiske stormästaren, 61-årige Igors Rausis, fotograferades exempelvis på toaletten med en mobiltelefon i handen 2019, under turneringen Strasbourg Open, som har en vinstpremie på minst 1 000 euro.

Stormästaren erkände sitt felsteg och lade ned sin karriär.

Andra turneringsspelare har genom tiderna avslöjats med allt från mikroskopiska hörapparater till en bluetooth-enhet gömd i hatten.

550 000 fuskare har åkt fast online

Digital doping i det 1 500 år gamla brädspelet är långt ifrån enbart ett fenomen bland elitutövarna.

Schackwebbplatsen Chess.com med mer än 20 miljoner besökare i månaden stänger dagligen ned 800 konton på grund av fusk med främst AI-hjälp i kampen om belopp från ett par hundra till flera tusen dollar.

Sedan webbplatsen etablerades i oktober 2020 har avstängningarna drabbat 550 000 besökare, av vilka en liten del har varit elitspelare. Bland de avstängda finns exempelvis 51 stormästare och 98 internationella mästare. Webbplatsen har slagit fast att 90 procent av toppspelarnas fusk har utförts av män.

AI-fusk kan exempelvis upptäckas om en användare som klassas som nybörjare spelar som schacklegenden Garry Kasparov, eller ens motståndare konstant gör sina drag mekaniskt inom samma tidsintervall.

De mer avancerade spelarna kan memorera alla drag i flera matcher mot en dator, och sedan upprepa bedriften ansikte mot ansikte med en motståndare. Denna teknik är svår att gardera sig mot, eftersom flera toppspelare faktiskt tränar mot artificiell intelligens.

AI hjälper pokerspelare

Även andra spel som bygger på matematiska beräkningar, som exempelvis poker – speciellt på internet – har också länge kämpat med otillåten maskinell hjälp.

Bland amatörspelare finns robotar, som via smart programvara och sannolikhetskalkyler kan spela hem pengarna till den ansvarige personen, medan han eller hon är på jobbet, sover eller har semester.

Programmen är bannlysta av stora pokerwebbplatser, som med sina egna AI-maskiner arbetar dygnet runt med att avslöja maskinliknande spelmönster och stänga av "pokerbots".

Webbplatsen 888poker.com har enligt flera medier det senaste året stängt av mer än 100 AI-spelare, och drygt 5 000 besökare har kompenserats med totalt 3,2 miljoner kronor, som robotarna inte hade hunnit stjäla.

Människans kamp mot schack- och pokermaskinerna förväntas dock fortsätta under många årtionden framöver, likt kattens tusenåriga jakt på musen.