5 myter om skärmtid

Gör Google verkligen dig dummare? Ger din smartmobil dig nackproblem? Och kan man jämföra sociala medier med droger? Vi kör fem myter om skärmtid genom vetenskapsmaskinen.

Myt 1: ”Google gör dig dummare”

It-journalisten Nicholas Carr blev 2008 världsberömd med sin artikel ”Gör Google oss dumma?”, och många har sedan dess ställt samma fråga. Men det går inte att säga att Google gör oss dumma. Studier visar snarare att webb-sökningar kan öka hjärnaktiviteten.

Forskare på Columbia University, USA, menar att webben fungerar som ett externt minne. Forskarna undersökte om man kunde komma ihåg information när man har tillgång till internet.

Försökspersonerna kom främst ihåg var informationen fanns snarare än vilken informationen var. Det beror bland annat på att hjärnan inte kan hålla koll på mer än tre till fem bitar information i taget.

De många tusen bitarna information på internet överlastar arbetsminnet som bearbetar kunskap innan den lagras i långtidsminnet.

Hjärnan kokar dock inte över av all information. I stället frigör den ”diskutrymme” genom att låta webben komma ihåg innehållet och själv bara komma ihåg var informationen finns.

Fenomenet kallas också transaktionellt minne och ses till exempel när personer i parförhållande ”delar” minne för hushållets kalender och budget.

När vi delar minne med internet, som hanterar stora delar av det semantiska minnet (den del av långtidsminnet som innehåller allmän kunskap och trivialiteter) frigör vi i gengäld andra kognitiva resurser.

Detta enligt ett antal olika studier. Bland annat visar studier från University of California, USA, att webbsökningar aktiverar områden i hjärnan som är kopplade till besluts-fattande och logik – områden som inte aktiveras när vi till exempel läser en bok.

© Gary W. Small

Internet ökar hjärnans aktivitet

Forskare vid University of California har skannat hjärnorna hos försökspersoner. Till vänster ses hjärnaktivitet vid bokläsning. Till höger ses hjärnaktivitet vid webbsökning som ökade aktiviteten i områden i hjärnan som rör logik och beslut.

Myten om internetsökning är: FALSK

Myt 2: ”Du får inte låta din smartmobil sitta i laddaren”

2016 började flera exemplar av Samsung Galaxy Note 7 plötsligt brinna. Det gav upphov till en utbredd myt: Din telefon går sönder om du låter den sitta i laddaren hela natten. Det stämmer dock inte.

Orsaken till de brinnande batterierna var att vägen mellan batteriets elektroder hade förkortats på grund av dåliga material.

Därför blev elektrolyten – vätskan som leder jonerna i batteriet – överhettad och började koka så att batteriet började brinna. Alla moderna smartmobiler har ett integrerat batterihanteringssystem som förhindrar sådana olyckor.

När du laddar mobilen går litiumjoner från en katod till en anod, varifrån de sedan vandrar tillbaka, vilket knuffar runt elektroner i en omloppsbana när du använder din smartmobil.

Batteriets spänning mäts löpande medan laddaren är inkopplad. När spänningen uppgår till 4,2 volt aktiveras en diod som fungerar som en envägsventil för elektricitet och stänger vägen så att batteriet inte kan bli överhettat.

Dioder i batterierna kan också stänga av så att ström inte lämnar batteriet medan laddningen pågår.

Dioder fungerar som ventiler för ström

Moderna smartmobiler har ett system som säkrar att batteriet inte börjar brinna. Systemet kallas BMS (Battery Management System) och använder så kallade dioder.

Myten om laddare är: FALSK

Myt 3: ”Din smartmobil ger dig ont i nacken”

När du böjer huvudet för att kolla mobilen sliter det våldsamt på nacken. Fenomenet har fått namnet ”mobilnacke” och kan ge slitageskador och dålig hållning.

I en studie från 2014 undersökte den amerikanske kirurgen Kenneth Hansraj hur vår nacke belastas när vi i allt högre grad går med näsan begravd i vår smartmobil.

Ett huvud väger omkring fem och ett halvt kilo, men när du lutar huvudet framåt eller bakåt ökar pressen på nacke och ryggrad.

Om du böjer nacken så lite som 15 grader gör viktförskjutningen att huvudet belastar nackens ryggrad, muskler och senor med en kraft som motsvarar tolv kilo.

Böjt huvud belastar ryggraden

Ett huvud väger i genomsnitt cirka 5,5 kilo, men när du tittar på din smartmobil böjer du oftast nacken 45 grader. Det förskjuter huvudets vikt så att nackkotorna belastas med en kraft som motsvarar 22 kilo.