Vad är tungt vatten?

Det ser ut och smakar precis som vanligt kranvatten. Men låt dig inte luras av den speciella vätskan som nazisterna var väldigt intresserade av under andra världskriget.

Vad är tungt vatten?

Tungt vatten skiljer sig från vanligt vatten genom att vätet har ersatts av deuterium. Medan en vätekärna endast innehåller en proton består deuteriumkärnorna av både en proton och en neutron.

På så sätt blir deuteriumkärnan tyngre än vätekärnan, motsvarande vikten av neutronen. Tungt vatten väger sålunda cirka tio procent mer än vanligt vatten - därav namnet tungt vatten.

Det finns tungt vatten i vanligt vatten

Med kemiska beteckningar skrivs vanligt vatten H2O, medan tungt vatten är D2O. Det är ingen synlig skillnad på vätskorna, och även vanligt vatten innehåller en liten del tungt vatten.

I naturliga vattenkällor finns det vanligtvis en deuteriumatom på 6 000 -7 000 vanliga väteatomer.

Kan man dricka tungt vatten?

Det händer inget om du råkar dricka en liten mängd tungt vatten. Men om du dricker en större mängd tungt vatten kan det påverka dina celler och vara skadligt för kroppen.

För människor och andra däggdjur är det fara för livet, om en tredjedel av vattnet vi består av är tungt. Däremot kan vissa alger utan några som helst problem leva i tungt vatten.

Tungt vatten har andra egenskaper än vanligt vatten

På grund av olikheterna i den kemiska sammansättningen har tungt vatten lite andra egenskaper än vanligt vatten. Det fryser till exempel till is redan vid en temperatur på 3,8 grader Celsius, medan dess kokpunkt är 101,4 grader Celsius.

Tungt vatten kan framställas på flera sätt, bland annat med hjälp av elektrolys.

Tungt vatten i kärnkraftsreaktorer och krig

Tungt vatten är en effektiv moderator i kärnreaktorer, där det sänker neutronernas hastighet.

Under andra världskriget var tungt vatten ett mycket viktigt element i den tyska kärnvapenforskningen. På grund av detta saboterades Norsk Hydros anläggning i Rjukan, där man producerade tungt vatten, i samband med det som kallas Operation Gunnerside