En artificiell muskel uppför sig som en naturlig muskel och har omänskliga krafter.

© Aslan Miriyev/Columbia Engineering
Teknik - 3d-utskrifter

3D-utskriven muskel lyfter 1 000 gånger sin egen vikt

En konstgjord muskel kan för första gången göra samma saker som en naturlig muskel. Muskeln är utskriven i silikon och enbart ytterst lite strömtillförsel räcker för att får den att lyfta mycket tunga vikter. Uppfinningen tar oss ett steg närmare människoliknande robotar.

Forskare från Columbia Universty i New York har för första gången skapat en muskel som fungerar som en mänsklig muskel genom att kunna trycka, dra, vrida, böja och lyfta.

Utöver det har muskeln även övermänskliga förmågor då den kan lyfta tusen gånger sin egen vikt.

Muskeln är tillverkad i silikongummi som är starkt, elastiskt, billigt och miljövänligt.

Fungerar vid blott åtta volt

Efter att ha skrivits ut i önskad form ledde forskarna in en tunn ledning som tillför enbart åtta volts ström.

Men den låga strömmen räcker för att få muskeln att utvidga sig så att den fungerar som en naturlig muskel.

Muskeln slappnar av utan ström (till vänster) och utvidgar sig när det leds in ström i den (till höger).

© Aslan Miriyev/Columbia Engineering

Upptäckten tar oss närmare möjligheten att få fram så kallade “mjuka robotar” som inte består av exempelvis metall eller plast, vilket är så vi främst känner till dem.

En av forskarna bakom den artificiella muskeln, professor Hod Lipson, är entusiastisk eftersom mjuka robotar – och deras artificiella, mjuka muskler – kan generera naturliga rörelser.

Det gör att vi tar ett steg närmare robotar som kan utföra nya typer av uppgifter inom exempelvis vården.

Artificiell intelligens behövs

Forskarna ska nu arbeta vidare med att förbättra muskeln genom att exempelvis göra muskelns svarstid snabbare. På sikt kommer de även ansluta en artificiell intelligens till kretsen som kan lära sig att kontrollera muskeln.