Vill du dyka djupare i vetenskapen bakom de artiklar som du har läst i tidningen?

Vi har samlat de mest intressanta källorna så att du på egen hand kan gå på upptäcktsfärd i materialet.

Alla hänvisningar fungerade när vi skrev artiklarna, men observera att hemsidor kan ändra innehåll, flytta till andra adresser eller stängas ned – utan att vi får vetskap om det.

Därför kan vi dessvärre inte garantera att alla länkar leder dig rätt.

#15 - 2019

• Estonias förlisning 25 år: Katastrofen får aldrig upprepas

Dyk ned i haveriutredningen från Estonias förlisning. Läs den tekniska förklaringen till varför bogvisiret gav vika samt ögonvittnesskildringar från överlevande besättningsmedlemmar.

• Forskarna ­förstår sig inte på vår egen ­intelligens

Läs Ian Dearys artikel om det överraskande sambandet mellan reaktionstid och IQ. Den skotske intelligensforskaren presenterar här resultat som ­visar att intelligens och reaktionstid är kopplade till varandra och att sambandet blir starkare med åren.

• Nio lyckträffar har skapat en oas i universum

Avancerat LIV är kanske ännu mer sällsynt än forskarna hittills trott. Ny forskning visar att den beboeliga zonen för flercelligt liv troligen är betydligt mindre än för exempelvis bakterier. Läs forskningsartikeln här.

#12 - 2019

• Extrema maskiner ger oss oändlig energi

Iters egen webbplats hittar du alla detaljer om den nya reaktorn, som för första gången ska skapa energiöverskott av fusion.

• Motgift ska bromsa alzheimers sjukdom

Dyk ned i studien som kopplade tandköttsbakterier till Alzheimers sjukdom. Se forskarnas närbilder av bakteriens gifter i hjärnan och jämför mängden gifter i friska och sjuka hjärnor.

• Universum har exploderat på 100 år

Läs Oxford-forskarnas artikel om deras beräkningar av universums storlek.

#11 - 2019

• Superexakt atomur ska mäta jordens vikt

Tack vare sin extrema känslighet kan de nya ytterbiumklockorna uppmäta små skillnader i gravitationsfält och därmed mäta jordens form.

• Lejon­kungen har ett kort och brutalt liv

En dyster rapport i tidskriften Science visar att världens alla stora rovdjur är på tillbakagång.

• Cannabis ska bota hjärnskakning

Läs mer om studierna som har öppnat ­forskarnas ögon för de två aktiva ämnena i hjärnskakningspillret.

#10 - 2019

• Astronomerna ­väger och mäter solsystemet

Följ med forskarna på planetjakt i solsystemets utkant. Astronomen Scott Sheppard blickar längre ut i solsystemet än någonsin. Följ hans jakt på avlägsna planeter och en eventuell nionde planet.

• Stamceller räddar hjärnan från ms

Gör en djupdykning i studierna av de banbrytande behandlingarna. Läs forskarnas rapport om hur stamceller från patienternas benmärg ska hejda
    multipel skleros.

• 4 896 kilometer rör ger Europa energi

Följ bygget av världens längsta rörledning på havsbottnen. Den exakta dragningen av Nord Stream 2 är just nu under förhandling. Håll dig uppdaterad och läs de viktigaste nyheterna här.

#9 - 2019

• Ansiktet är ditt starkaste vapen

Gör en djupdykning i forskarnas nya teori om ansiktets funktion. Läs mer om de försök som tyder på att det primära syftet med våra ansiktsuttryck är att manipulera andra människor.

• Flyg över Atlanten i 6 000 km/h

Se forskarnas nya jondrivna plan ta sin första flygturI november 2018 offentliggjorde forskare på Massachusetts Institute of Technology det
    första testet av det jondrivna planet.

• Elektromagnetism lindrar depression

Dyk ned I elektromagnetismens effekt på kroppens celler. Läs forskarnas rapport om hur elektromagnetism påverkar din kropp och hjälper till att lindra allt från depression till artrit.

• Teleskop jagar kraftfulla radiopulser från rymden

Utforska den häpnadsväckande nya guldgruvan med snabba radioblixtar. Redan innan radioteleskopet CHIME är fullt funktionellt har det hittat 13 nya, gåtfulla radioblixtar som beskrivits i Nature.

• Fysikerna letar fortfarande efter det tomma intet

Läs cern-fysikernas vetenskapliga artikel om upptäckten av Higgspartikeln. Hundratals forskare låg bakom genombrottet som levererade den sista biten till partikelfysikens stora pussel, standardmodellen.

#8 - 2019

• Topptränade celler spårar hjärntumör

Läs mer om Walter Fischers försök och se fler av patienternas hjärnavbildningar och vävnadsprover. Du hittar allt på Kirkin et al. 2018.

• Fåglarnas avlägsna kusin

Läs mer om den nyfunna, sköldlösa sköldpaddan E. sinensis. Fyndet av sköldpaddornas felande länk har beskrivits i tidskriften Nature, nummer 560.

• Vi har fått besök från en främmande värld

Läs Harvard-forskarnas samtliga argument för sin spännande teori. I artikeln i The Astrophysical Journal Letters redogör Bialy och Loeb för hur ett solsegel kan förklara ‘Oumuamuas acceleration.

• Ny partikelaccelerator krymper till fickstorlek

Läs mer om acceleratorns uppseendeväckande design. Positronacceleratorn ska testas i praktiken, vilket beskrivs i den vetenskapliga tidskriften American Physical Society, augusti 2018.

• Framtidens rymdkapsel klar för start

Läs om Nasas nya värmesköld som ska användas på Mars. En ny generation av flexibla värmesköldar som ska transportera de första människorna säkert till Mars utvecklas redan nu hos Nasa:

#7 - 2019

• Samarbete skapade det första livet

Dyk ned i de flercelliga organismernas ursprung. Du kan läsa mer om utmaningarna och fördelarna med att vara flercellig i forskarnas detaljerade rapport i ämnet.

• Stopp i rymdtrafiken

Kennedy Space Center byggdes på en sandig och obebodd del av Merritt Island i Florida. Lär dig mer om uppsändningsplatsens början här.

• Förlamade kan gå igen

Få överblick över moderna behandlingar av ryggmärgsskador. Denna artikel från forskningsdatabasen NCBI går igenom behandlingar som bromsar nedbrytningen eller återbildar nervförbindelser.

• Astronomerna kan inte hitta synlig materia

Dyk ned i detaljer om var saknad materia gömmer sig i universum. Tidskriften Nature skriver om hur forskare hittat de 40 procent av universums synliga materia som tidigare varit försvunnen.

#6 - 2019

• Ihållande regn gav ­dinosaurierna makten

Dyk ner i den händelserika historien om de första dinosaurierna. Hur såg deras förfäder ut, var uppstod de och varför blev de så framgångsrika? Du hittar forskarnas rapport om dinosauriernas ursprung på:

• Kan örter bota ­sjukdomar?

Dyk ned i vetenskapen bakom örtmedicin och trovärdiga försök. Du kan läsa mer om studierna bakom de sorters örtmedicin som har dokumenterad effekt genom att klicka in på:

• Människan har sovit sig till sina framgångar

Läs Matthew Walkers artikel om hur drömmar stärker kreativiteten och sociala kompetenser. Den amerikanske sömnforskaren beskriver här flera studier som stöder hans teori om drömsömnens avgörande betydelse för vår utveckling som art:

• Väte är framtidens supermetall

Fördjupa dig i den omdiskuterade vetenskapliga artikeln. Isaac Silvera och hans forskargrupp fick kritik när de år 2016 publicerade en artikel där de påstod att de skapat fast metalliskt väte i laboratoriemiljö.

#5 - 2019

• LIV PÅ AVLÄGSNA ASTEROIDER

Läs mer om expeditionerna hos rymdfartsorganisationerna. Det händer mycket inom asteroidforskningen just nu. Håll dig uppdaterad om de nya upptäckterna via expeditionernas webbplatser, som du hittar här:

• Kan hypnos ersätta medicin?

Dyk ned i vetenskapen bakom hypnos som behandlingsform. Du kan läsa mer om dåligt genomförda studier och själv se de grundläggande felen i några av dem genom att klicka på:

• Mekaniska pollinatörer ersätter bin

Lär dig mer om roboten BrambleBee och hur den formgavs. Forskare vid West Virginia University i USA har publicerat en artikel som ger en detaljerad överblick över roboten BrambleBees funktioner.

• Skum och 3D-utskrifter skyddar ­broar från kollaps

Dyk ner I de senaste metoderna som används för att avslöja broars dolda fel. Hur hittar ingenjörerna broarnas brister och vilken är framtidens teknik? Få svaret i en avhandling från National Academies.

• Forskare avslöjar växters nervsystem

Dyk ned i den vetenskapliga rapporten bakom den nya studien. Läs hur forskarna av en slump upptäckte
    att glutamat är nyckeln till växternas försvarsverk mot angrepp.

#4 - 2019

#3 – 2019

• Vingar är naturens genväg till framgång

Djupdyk i fladdermusens tredimensionella karta i hjärnan. Läs om hur forskarna ökar sina kunskarper om vår egen rumsuppfattning genom att undersöka fladdermusens navigationssystem.

• Ny raket äter sitt eget skrov under rymdresan

Dyk ned i alla detaljer av forskarnas experiment. I den vetenskapliga artikeln kan du närstudera forskarnas resultat och se fler bilder.

• Kan nålar lindra din smärta?

Dyk ned i vetenskapen bakom akupunktur och trovärdiga studier. Du kan läsa mer om dåligt utförda studier och se de grundläggande felen i akupunkturstudierna genom att klicka dig in på:

• Korallrevens kung lurar döden

Vill du veta mer om hur de meterlånga kärnborrningarna återberättar revets dramatiska historia?

Dyk ned i den ursprungliga rapporten bakom den nya studien.

• Genmodifierad mat räddar världen

I EU ska maten märkas om någon ingrediens innehåller GMO. På den interaktiva världskartan kan du se reglerna, land för land.

• Våra fysiska lagar har sprungit ­ifrån tiden

Den amerikanske fysikern Richard Muller lägger här fram sin teori om att universums utvidgning även skapar en utvidgning av tiden, som vi uppfattar som ”nuet”.

#2 – 2019

• Amerikanska städer rustar för vågen

Följ forskarna och se de senaste mätningarna av smygande jordskalv. Hos Pacific Northwest Seismic Network hittar du allt nytt om Cascadias senaste smygande jordskalv.

• Universums recept på allting

Gå på upptäcksfärd i ett stort, interaktivt periodiskt system. Läs allt om grundämnenas fantastiska egenskaper och para ihop ämnen för att se vilka material de kan skapa.

• Uppdrag till isjättarna

Dyk ned i Nasas rapport om alternativa uppdrag till istjättarna. Du kan själv läsa mycket mer om Nasas rutter, farkoster och vetenskaplige mål i den 500 sidor långa rapporten.

#1 – 2019

• Hjärnan längtar efter fett

Kroppen är anpassad för stenålderskost, så om du äter som dina förfäder blir du frisk. Det är ett vanligt bantningsråd, men den teorin bygger på en lång rad missförstånd.

• Enormt havsmonster slår alla rekord

Dyk ned i en vetenskaplig artikel om fyndet av fisködlans fossil. Läs bland annat hur paleontologerna kom fram till storleken på den nya arten av fisködlor genom analys av de 170 år gamla benbitarna.

• Solsystemets okända land

Följ New Horizons fortsatta färd på Nasas webbplats. Du kan följa med på New Horizons resa och få resultaten från Ultima Thule och de 25 andra objekten på Nasas webbsida om sonden.