Gör nära och kära smartare med en intelligent julklapp

ANNONS: Julen är både hjärtats OCH hjärnans helg. Med en gåvoprenumeration på Illustrerad Vetenskap kan du överösa alla nära och kära med kunskaper och vetande – en julklapp som fortsätter att ge långt in på det nya året.

Det senaste årtiondet har vetenskapen gjort enastående landvinningar.

Einsteins relativitetsteori bevisades i och med upptäckten av gravitationsvågor, artificiell intelligens utvecklades med stormsteg, forskare tog en bild av ett svart hål, och gensaxen CRISPR gav oss makt över människans dna.

Ingenting tyder på att framtiden blir mindre exceptionell – tvärtom.

Nu kan du ge dina nära och kära kunskap om kommande vetenskapliga genombrott. Och det är inte bagateller som väntar i framtiden:

Gener ska slå ut cancer

Flera testpatienter har redan närmast mirakulöst botats av en ny form av immunterapi, som går ut på att immunförsvarets mördarceller utrustas med cancerspårande gener som gör det möjligt att eliminera tidigare osynliga cancertumörer. Metoden kan få sitt stora genombrott under 2020-talet.

Teleskop ska spåra upp liv i rymden

Rymdteleskopet James Webb svävar från och med 2021 runt i rymden med skarpt fokus på jordliknande stenplaneter i den beboeliga zonen. Fångar teleskopet exempelvis upp syre eller metan i planeternas atmosfärer kan det vara tecken på fotosyntetiska växter eller idisslande djur – det vill säga liv.

Nasa

Genredigerade myggor ska utrota malaria

Varje år dör mer än en miljon människor av malaria. Men nu har forskare genredigerat myggor, så att de blir immuna mot malariaparasiten och inte kan sprida sjukdomen till människor. Genmyggan kan sprida sin resistens till vilda myggor och i teorin utrota malaria under loppet av ett antal år.

Fysiker ska avslöja teorin om allting

’Teorin om allting’ förklarar hela universums samband. Men teorin håller bara om forskarna kan bevisa existensen av mörk materia – vilket kräver en gigantisk underjordisk partikelaccelerator med 100 kilometer i omkrets. Och det är lustigt nog exakt vad fysikerna vid CERN har på ritbordet...

CERN

Kemiskt batteri ska rädda klimatet

På 2020-talet blir el från sol och vind billigare än kolkraft – men problemet är att lagra den gröna energin. Forskare arbetar därför med ett så kallat flödesbatteri, i vilket energin lagras kemiskt i en vätska. Världens största flödesbatteri tas i drift i Kina under 2020 och kan förse 160 familjer med el under ett helt år.

Det ger du med en gåvoprenumeration:

• 5, 8 eller 11 nummer av Illustrerad Vetenskap
  • Full tillgång till vårt stora digitala arkiv
  • Inlästa artiklar i vår app
  • Tillgång till dagliga nyheter på vår webbplats

... Och tänk på att julen varar ända till månen!

En riktigt trevlig helg önskar