Forskare: Så många timmar bör du sova per natt 🎧

Du har kanske hört att du tillbringar en tredjedel av ditt liv i drömmarnas land. Det motsvarar åtta timmars sömn varje natt. Men är det i själva verket för mycket – eller kanske för lite?

Du har kanske hört att du tillbringar en tredjedel av ditt liv i drömmarnas land. Det motsvarar åtta timmars sömn varje natt. Men är det i själva verket för mycket – eller kanske för lite?

  • Ditt behov av sömn minskar med åldern
  • Fasta sängtider är viktiga för din nattsömn
  • Om du inte kan sova ska du stiga upp
  • Din hjärna vilar när du sover
  • Din snoozeknapp kan ge dig en bättre start på dagen

Du känner säkert igen dessa påståenden om sömn. Men stämmer de verkligen? Illustrerad Vetenskap dyker ned i sömnens värld och låter vetenskapen fälla sin dom över några av de mest kända sömnmyterna.

Kroppen kommer ur balans om du sover mindre än rekommenderat, för under diverse sömncykler genomför din hjärna olika uppgifter: Den städar bland tankarna, lagrar minnen och erfarenheter, drömmar och avlägsnar avfallsämnen, så att du är utvilad och redo för nästa dag.

Sömnbrist får därför negativa konsekvenser för hjärnans kognitiva funktioner, det vill säga förmågan att koncentrera sig, ta in nya kunskaper, tänka kritiskt och agera snabbt – saker som alla behövs för att kunna fungera i vardagen.

Dessutom ökar din risk att drabbas av allvarliga hälsoproblem om du sover för lite under en längre period.

Lyssna och upptäck hur länge du behöver sova och vad du kan göra för att förbättra din sömn.

Är du redan prenumerant? Läs artikeln här.