Coronavirus

2020 – Året som gick i vetenskapens värld

Coronaviruset har satt sin prägel på 2020 – men lyckligtvis har året också bjudit på massor av ljusglimtar från forskarvärlden. Följ med på en rundtur i vetenskapens fantastiska värld.

EFFEKTIVA VACCIN MOT CORONAVIRUSET UTVECKLADES PÅ REKORDTID

Mänskligheten kunde dra en lättnadens suck när läkemedelsföretaget Pfizer den 9 november presenterade ett vaccin som i tester på fler än 40 000 människor har visat sig skydda nio av tio mot coronaviruset.

Normalt tar det forskare 10–15 år att utveckla ett nytt vaccin, men Pfizer utnyttjar en ny och relativt enkel princip som med en fuskkod förvandlar immunsystemet till en slags inre vaccinfabrik.

Kort efter Pfizers genombrott ansluter sig ytterligare två lovande vaccinkandidater till fältet. Utsikterna för ett slut på coronamardrömmen börjar alltså ljusna.

corona vaccine

SKRÄCKINJAGANDE DINOSAURIE LEVDE UNDER VATTEN

I Marockos öken har paleontologer hittat fossil av världens första simmande dinosaurie – en kraftig svans och krossande käkar gjorde den 15 meter långa spinosaurus till flodernas skräckinjagande härskare.

Verdens første svømmende dinosaur

HAVFORSKARE BYGGER HAVENS SVAR PÅ RYMDSTATIONEN ISS

En internationell rymdstation – strax under havsytan. Så introducerades det storskaliga projekt som den franskfödde dykaren och miljöaktivisten Fabien Cousteau presenterade den 22 juli.

Cirka 18 meter ner i djupet utanför den karibiska ön Curaçao kommer Cousteau bygga havets svar på ISS i form av Proteus, ett avancerat 372 m2 stort undervattenslaboratorium – samma storlek som en rejäl villa.

Upp emot 12 forskare ska arbeta och bo nere i djupet medan de studerar havets djur och växter. Proteus blir världens i särklass största forskningsstation under vatten och är mer än fyra gånger så stor som tidigare undervattensmiljöer.

Basen nere i djupet kommer att innehålla olika laboratorier, sovrum, kök, vardagsrum, badrum och världens första undervattensväxthus där de boende kan odla sina egna grönsaker.

Fabien Cousteau följer i sin berömda farfars fotspår, undervattensforskaren, författaren och filmproducenten Jacques Cousteau, som var djuphavens konung.

ROVER SKA LETA EFTER LIV PÅ MARS

Den 58 meter höga och 531 ton tunga raketen Atlas V skjuts den 30 juli upp i rymden från startplattan på Cape Canaveral, Florida.

Ombord finns rovern Perserverance som efter en nästan sju månader lång resa kommer att landa i Jezerokratern på Mars.

Den sexhjuliga rovern är stor som en bil och har en toppfart på bara 152 meter i timmen. Med sina många kameror och avancerade instrument ska den självkörande roboten leta efter forntida liv på och under Mars yta.

En banbrytande nyhet är att rovern får sällskap av en minihelikopter, den 1,8 kg tunga Ingenuity, som ska fungera som spanare åt Perseverance. Helikopterns batteri tillåter en daglig flygning på upp till 90 sekunder.

Farkosten kommer att utforska terrängen, testa flygförhållanden och fungera som en spanare åt rovern.

LÄKARE REDIGERAR GENER DIREKT I KROPPEN FÖR FÖRSTA GÅNGEN

En amerikansk läkare använder gensaxen CRISPR direkt i kroppen i ett banbrytande ingrepp som ska ge en blind patient synen tillbaka.

I framtiden kan tekniken användas för att bota en lång rad ärftliga sjukdomar.

Att få ett virus injicerat direkt i ögat låter obehagligt. Men för en amerikansk patient tände injektionen den 4 mars 2020 bokstavligen ett ljus i mörkret och fick forskare runt om i världen att jubla.

Viruset är nämligen designat i laboratoriet och laddat med molekylära verktyg för att korrigera en medfödd genetisk defekt som har gjort patienten blind.

Det är första gången någonsin som läkare har använt genredigeringstekniken CRISPR direkt i människokroppen, och genombrottet ger hopp om att läkare snart ska kunna bota andra ärftliga sjukdomar genom att ändra patienternas sjuka gener.

ILLUSTRERAD VETENSKAPS ÅRSBOK ÖVER 2020

Illustrerad Vetenskaps stora årsbok ger dig en levande överblick över hela året. Se fram emot timtals med underhållning med årets mest lovande uppfinningar, viktigaste upptäckter och största dramer.

Boken är full av tankeväckande artiklar och fängslande bilder – du kan bl.a. läsa om dessa nyheter:

• Soldriven katamaran som dammsuger världens floder på plast
  • Jättedinosaurie simmade och jagade under vatten
  • Dansande stjärna som bekräftar Einsteins teori