vulcano
Naturen - Vulkaner

Vulkan: Vulkanutbrott kan blåsa bubblor

Vulkan: Forskare identifierar ny typ av utbrott.

Vulkanerfår utbrott på två sätt. Antingen flyter lava långsamt ut, eller så exploderar vulkanen och skickar upp lava i luften. Nu har forskare från England och Nya Zeeland identifierat en tredje typ av utbrott, kallat tangaroa, i vilket lavan spys ut i bubblor.

Vulkan spottar ut speciella stenar

Forskarna har undersökt havsbottnen runt undervattensvulkanen Macauley i Stilla havet utanför Nya Zeeland. Vulkanen spyr ut pimpsten, som normalt förknippas med explosiva utbrott. De stenar som forskarna fann i havet såg dock speciella ut.

Pimpsten har en massa hålrum fyllda med gas, men här var hålrummen avrundade och jämna som i ett slags förstenad mousse. Stenarna har alltså inte sprängts utan långsamt utvidgats. Enligt forskarna betyder det att lavan stigit mot ytan som bubblor.

Sådan sker ett tangaroa-udbrud

1. Magma stiger upp mot havsbottnen. Vattnets vikt förhindrar ett explosivt utbrott. I stället formas lavan till klot.

2. Lavan består av smält pimpsten. Medan lavakloten stiger mot havsytan, utvidgas gas fångad i hålrum i pimpstenen.

3. Vid ytan har gasen utvidgat sig så mycket att klotets yttre skal, som är sprött efter att ha kylts ned av vattnet, spricker. Inträngande vatten får klotet att falla sönder, varefter bitar faller ned på havsbottnen.