© Jim Peaco // Wikimedia Commons
Naturen - Vulkaner

Tre sanningar om supervulkaner

De ligger och lurar under jorden tills de exploderar i ett domedagsliknande utbrott och spyr ut lava, sten och giftiga gaser på hundratals kilometers avstånd. Här får du veta mer om varför forskarna minutiöst övervakar supervulkaner som Yellowstone.

1. Ett utbrott kan komma snabbt

Yellowstones nästa superutbrott kan inträffa mycket snabbare än vad vi räknat med.

Det avslöjade forskare nyligen under en vulkankonferens. De har analyserat kristaller från Yellowstones fossila askdepåer.

Kristallerna som är från det senaste superutbrottet för 631 000 år sedan rörde sig från den underjordiska magmakammaren upp till ytan och innehåller information om bland annat tryck och temperatur.

Deras sammansättning avslöjar hur lång tid det tar från första tecknet på ett utbrott är på gång till att upp emot 1 000 kubikkilometer sten och aska väller ut ur Yellowstone.

Hittills har vi trott att de första tecknen visar sig flera tusen år före ett utbrott. Men kristallerna avslöjar att tidshorisonten är kortare. Det ser mer ut att röra sig om decennier, säger vulkanologer till New York Times.

2. Supervulkaner är kratrar