Vulcano Campi Flegrei
Naturen - Vulkaner

Jättevulkan hotar Neapel

De flesta känner till det direkta hotet från Vesuvius men få invånare i Neapel vet att en långt mer kraftfull vulkan pyr under staden.

Jättevulkanen Campi Flegrei

Campi Flegrei är en caldera - en vulkan som for 39 000 år sedan sprängde sig själv i atomer för att därefter sjunka ihop. Campi Flegrei har inte varit aktiv sedan 1538 och är så gott som osynlig i terrängen, men dess potentiella utbrotts styrka får Vesuvius att likna en fjuttig nyårsraket.

Endast 17 procent känner till supervulkanen

En undersökning från 2013 bland över 1000 invånare i Neapel visar att blott 17 procent känner till evakueringsplanerna ifall Campi Flegrei får ett utbrott. Faktiskt bedömer de flesta invånarna, även de som direkt bor i Campi Flegreis caldera, att Vesuvius utgör ett större hot.

Utrotade möjligtvis neandertalarna

Campi Flegreis utbrott för 39 000 år sedan spydde ut 200 kubikkilometer magma och rankas som en sjua utav åtta på på vulkanernas Richterskala, den så kallade VEI (Volcano Explosivity Index). I och omkring Campi Flegreis caldera är lavan över 100 meter tjock och aska från vulkanen finns i mossar över stora delar av Europa, västra Asien och som svavelförsurning i de grönländska isarna. Ryska forskare menar således att utbrottet för 39 000 år sedan var dödsstöten för neandertalarbefolkningen i Europa, med sin våldsamma påverkan på klimatet och näringskedjor och därmed banade väg för den moderna människans intog på kontinenten.