Klotblixt

Under oväder kan mystiska meterstora, lysande klot dyka upp och sväva runt i upp till en minut, innan de försvinner spårlöst.

Hemligheten bakom mystiska klotblixtar

I århundraden har människor berättat om lysande klot, som plötsligt dyker upp i luften under oväder. Nu har forskare avslöjat hur de gåtfulla klotblixtarna uppstår.

2 oktober 2018 av Malene Breusch Hansen & Niels Hansen

År 1638 brakar ett stort lysande klot in i kyrkan i Widecombe-in-the-Moor i södra England mitt under gudstjänsten.

Med våldsam kraft krossas det delar av talet och välter kyrkbänkarna som börjar brinna. Fyra personer mister livet.

Historien är en av de tidigaste säkra berättelserna om en klotblixt – mystiska lysande klot, som uppstår under oväder. Kloten är vanligtvis stora som basketbollar och kan sväva i luften i upp till en minut, innan de försvinner lika snabbt som de uppstod.

Sedan dess har forskare jobbat med att förstå klotblixtarna – men det gåtfulla fenomenet har inte varit lätt att studera, eftersom kloten uppstår och försvinner blixtsnabbt.

Forskare fångar blixten

År 2012 kom det slutliga beviset för klotblixtens existens, när forskare fångade en klotblixt och såg hur den föddes av en blixt under ett oväder.

Blixten var fem meter i diameter – mycket större än en typisk klotblixt, och levde också motsvarande kortare tid: bara 1,6 sekunder.

Analyser visade att klotets viktigaste beståndsdel var kiseloxid och kol från jorden, som en vanlig blixt delvis hade omvandlat till plasma genom att värma upp det till cirka 30 000 grader.

Varför är havsvatten salt? Har djur också olika blodgrupper? I varje nummer av Illustrerad Vetenskap hittar du vetenskapens svar på stora och små frågor. Prenumerera och få nya svar med posten varje månad.

Magnetfält håller formen

Klotens stabilitet har varit en gåta för forskarna, men nu har de konstaterat att en gammal teori stämmer. Kloten hålls stabila av magnetiska linjer i plasam genom att återskapa processen i plasmans iskalla motsats, ett nytt tillstånd kallat ett Bose-Einstein-kondensat.

Därmed är en århundraden lång gåta löst.

Lär dig mer om naturen

Med Illustrerad Vetenskap till hands är du rustad att förstå naturen omkring dig — från minsta lilla blomma till de mest skräckinjagande och glupska rovdjuren. Om du tecknar en prenumeration nu, så kontrar vi med ett erbjudande som förbereder dig för alla möjliga utomhusstrapatser. Du får:

• En läcker och vattentät ryggsäck från Outpack
  • Två nummer av Illustrerad Vetenskap
  • Digital tillgång till de senaste 12 numren av tidningen

Och du får alltihop till ett förmånligt pris: Bara 89 kronor.

LÖS IN DITT ERBJUDANDE HÄR