Lysande klot

Klotblixtar är vanligtvis högst en meter i diameter. De dyker plötsligt upp under åskväder och svävar i luften i upp emot en minut innan de försvinner lika snabbt som de uppstod.

Forskare avslöjar hemligheten bakom mystiska klotblixtar

I hundratals år har människor berättat om lysande klot som plötsligt dyker upp i luften när det är oväder. Nu har forskare avslöjat att magnetiska härvor i atmosfären kan vara orsaken till det gåtfulla fenomenet.

6 september 2018 av Niels Hansen

Tjocka och mörka moln driver långsamt in från Engelska Kanalen över den lilla badorten Paignton i sydvästra England.

Mitt på eftermiddagen faller de första tunga dropparna medan 71-årige Michael Dodd sitter i skydd för regnet i sitt vardagsrum och ser på tv.

Plötsligt hörs ett öronbedövande brak, och elektriciteten försvinner. Några sekunder senare svävar ett glödande, blåaktigt klot stort som en badboll och med en orange svans av ljus in mot hans fönster.

Klotet far rakt igenom rummet och ut genom den chockade Michael Dodd bakdörr. Här korsar den parkeringsplatsen framför en länga med äldreboenden – och försvinner.

Fenomenen förbryllar forskarna

Berättelsen är från september 2017 och beskriver en så kallad klotblixt – ett mystiskt glödande klot som oftast är upp till en meter i diameter, som plötsligt dyker upp vid åskväder och lugnt driver fram över öppna platser eller in genom rum för att plötsligt försvinna ut i tomma intet.

Forskarna har försökt förstå hur de klotformiga blixtarna uppstår – och nu har ett team av finska och amerikanska fysiker för första gången återskapat den process som tros ligga bakom det mystiska fenomenet.

Historien är fylld med lysande klot

De tidigaste beskrivningarna av fenomen som kan vara klotblixtar är över 2 000 år gamla och finns exempelvis i etruskiska konstverk och filosofen Aristoteles texter.

En av de tidigaste berättelserna är från 1638 då en stor klotblixt enligt flera källor brakade in i kyrkan i Widecombe-in-the-Moor i södra England mitt under gudstjänsten.

Klotet förstörde delar av taket och satte eld på kyrkbänkarna. Fyra människor omkom.

Lika dramatiska exempel finns också i dag, där klotblixtar dykt upp i flygplan i luften.

Det hände exempelvis 15 december 2014 på flight BE-6780 från Aberdeen till Shetlandsöarna. Kabinpersonalen såg ett lysande klot dyka upp nära dörren till cockpit några sekunder innan en blixt slog ned i planets radarutrustning.

Nedslaget orsakade ett fel i de elektriska systemen, men piloten återtog kontrollen över planet, vände och landade säkert med oskadda passagerare i Aberdeen 35 minuter senare.

Klotblixtar är synvillor

Trots de många berättelserna om klotblixtar genom tiden är det ont om faktiska bevis och vetenskapliga förklaringar på det underliga fenomenet.

Det som forskarna hittills har haft svårast att förklara är klotens förmåga att vara stabila i upp till en minut innan de upplöses.

Inom den traditionella fysiken är klotblixtarnas uppförande så osannolikt att en artikel från 2010 i tidskriften Physics Letters argumenterade för att de inte ens existerade.

Forskarna bakom artikeln menade att kloten i stället bara var synvillor som skapades på näthinnan av de kraftiga magnetfälten vid åskväder.

Klot fångat på film

Sedan artikeln gavs ut har ett team av kinesiska forskare på jakt efter fenomenet registrerat och analyserat en naturlig klot- blixt med hjälp av vetenskaplig utrustning.

Blixten uppstod på den Tibetanska högplatån 2012 och var hela fem meter i diameter – mycket större än normala klotblixtar som max är en meter. Den hade också motsvarande kortare livslängd: bara 1,6 sekunder.

Forskarnas analyser visade att klotets viktigaste beståndsdel var kiseldioxid och kol från jorden, som en vanlig blixt delvis hade omvandlat till plasma genom att värma upp dem till cirka 30 000 grader.

Videon bevisade att klotblixtar finns – men de avslöjade inte den process som får blixtarna att lysa och leva som stabila klot.

Den upptäckten gjordes först i ett experiment utfört av det finska och amerikanska teamet med fysiker.

Läs forskarnas avslöjande om varför klotblixtar uppkommer i Illustrerad Vetenskap nr. 15. Just nu får du två nummer av tidningen och en elegant trådlös Bluetooth-högtalare från Sonitum för bara 79 kronor inklusive porto.