Naturen - Underjorden

Kan öar sjunka tillbaka i havet?

Det är faktiskt inte ovanligt att öar sjunker i havet. Det är till och med standard för många vulkaniska öar. Hawaii består till exempel av en rad öar, som börjat som en vulkan på bottnen av oceanen. Med tiden bygger sig vulkanen fem–sex kilometer upp från havsbottnen, så att den når havets yta. Här växer den vidare i några årtusenden, då lavan fortsätter att strömma upp från jordens inre till oceanens botten och vidare upp genom vulkanen och ut ur dess topp. Förr eller senare finner dock lavan nya vägar i jordens inre, så att den kommer fram någon annanstans på oceanbottnen. Då växer det upp en ny vulkanö, medan den gamla vulkanen släcks och sjunker i vågorna. När ön kyls av, drar sig dess klippor nämligen samman, så att den inte längre når upp till ytan. Island växer på ungefär samma sätt. Ön växer runt den glödheta kärnan i mitten i takt med att den avkylda öst- och västkusten sjunker i havet. En mycket speciell ö gömmer sig under havet 50 kilometer från Sicilien. Graham Island har varit ovanför havets yta flera gånger. Första gången var för 2200 år sedan, medan romarna kämpade för livet mot Hannibals elefanter, och den senaste gången var 1831. Vid denna tidpunkt gjorde såväl kungariket Sicilien som Frankrike och England anspråk på ön. Det tog mindre än ett år innan den åter sjönk i havet.