Jordens inre ger Atlanten växtvärk

Atlanten blir fyra centimeter bredare varje år och hittills har geologer inte vetat varför. Nu har de äntligen hittat förklaringen – 660 kilometer ner under marken.

Ett fartyg som ligger helt stilla mitt ute på Atlanten kommer att få allt längre till land eftersom åren går – både öster- och västerut. Anledningen är att Atlanten expanderar. Världshavet blir fyra centimeter bredare för varje år och hittills har geologer inte haft någon förklaring till varför det är så.

Det har de dock fått nu tack vare ett projekt som genomförts av forskare från University of Southampton i England.

Forskarna hittade Mittatlantiska ryggens rötter med hjälp av 39 seismografer på havsbotten.

© University of Southampton

Forskarna sänkte ned 39 seismografer till havsbotten runt Mittatlantiska ryggen, en bergskedja som utgör gränsen mellan Nord- och Sydamerikas tektoniska plattor å ena sidan och Afrika och Eurasien å andra sidan.

Förklaringen låg överraskande djupt

Forskarna misstänkte att det kunder röra sig om strömmar av magma från jordens övre mantel mot jordskorpan som gjorde att plattorna tvingades isär.

Seismograferna kartlade materialet i manteln genom att mäta små skakningar från jordbävningar på andra platser i världen.

Skakningarna sprids över jorden och påverkas av det material som de möter under vägen. Det gör att seismografer kan ta fram ett tvärsnitt av jorden som visar magmas rörelser i den övre och nedre manteln.