Diamanter visar jordens inre gräns för liv

Det kolkretslopp som livet är en del av sträcker sig som längst 660 kilometer ned under jordens yta.

Analyser av diamanter visar för första gången hur djupt livet sätter sina spår på vår planet.

Allt liv på jorden ingår i det så kallade kolkretsloppet. Växter och djur byggs upp av kol, dör och bryts ned till kol igen, som hamnar i jorden och på havsbotten.

Kolet dras ned ned i jordens inre när de tektoniska plattorna trycks in under varandra och kommer upp till ytan igen genom vulkanutbrott.

De djupaste diamanter är mest sällsynta

Men hur djupt kolet dras ned har hittills varit okänt. Svaret kom forskare från University of Alberta i Kanada fram till genom att analysera olika varianter av kol, syre och kväve i diamanter.

Diamanter från jordens nedre mantel (orange) bildas av kol som inte har ingått i det kolkretslopp som jordens liv är en del av.