© Wikimedia Commons
Naturen - Underjorden

Bakterier ska gräva efter guld

Bakterien C. metallidurans samlar guld i små klumpar och pumpar ut dem på sin yta. Denna förmåga kan eventuellt utnyttjas för gruvdrift.

I dag använder guld­grävare kvicksilver för att binda guld och extrahera det från platser som är svårframkomliga. Men metallen är giftig och därför är forskare på jakt ­efter en ny metod att utvinna det svårtillgängliga guldet, och nu har de kanske hittat en lösning.

Bakterien C. metallidurans har hittat sitt eget sätt att hantera tungmetaller på, och det gör att den kan leva på platser som andra organismer håller sig borta ifrån.

Bakterie har inga konkurrenter

Utan konkurrens från andra ­mikroorganismer ­trivs den i jordar som är rika på tungmetaller. I motsats till andra bakterier har C. metallidurans förmågan att göra sig av med metallerna så att dessa inte anhopas i organismen.