© Shutterstock
Naturen - Naturkatastrofer

3 tekniker ska rädda oss från utplåning

Jorden är en otrygg plats och bara en sak är säker: Nästa katastrof ligger runt hörnet. Forskare har som tur är redan satt i gång med att utveckla tekniker för att släcka pyrande supervulkaner, avböja asteroider med kurs mot jorden och förhindra att temperaturen rusar i höjden.

#1 – VULKANUTBROTT:

Nedkylning och betongproppar avväpnar supervulkaner

© Giphy

Redan i dag borrar geologerna i både vanliga vulkaner och supervulkaner som Flegreiska fälten i Italien. Hittills har syftet bara varit att placera ut övervakningssensorer eller att utnyttja geotermisk energi, men i framtiden kan tekniken även komma att användas för att förhindra ett nära förestående vulkanutbrott. I en rapport från år 2018 har amerikanska forskare jämfört 38 teknologiska idéer om hur supervulkaner skulle kunna avväpnas. Några av de mest lovande metoderna är att...

• Göra magman mer trögflytande, så att den inte kan pressas upp lika lätt. Stenmassans tröghet förändras om man pumpar ner kylmedel i vulkanen eller tillsätter ämnen som påverkar dess kemi.

• Lätta på trycket i vulkanen. Det kan man göra genom att pumpa upp smält stenmassa eller ventilera magmakammaren på gaser som kan bilda bubblor och provocera fram ett utbrott.

• Stärka jordskorpan ovanför magmakammaren så att den inte lika lätt ger vika för uppstigande magma. Geologerna kan sätta betongproppar i sprickor i kratern eller kyla berget ovanför vulkanen.

• Höja magmans smältpunkt genom ökat tryck på vulkanen. Forskarna kan exempelvis lasta extra material på magmakammaren eller ersätta grundvattnet med en tyngre vätska.

#2 – METEORITNEDSLAG:

Kärnvapensond flyttar asteroid