Student uppfinner nedbrytbar plast tillverkad av döda fiskar

Plast ansamlas i naturen. Men en engelsk student har uppfunnit ett alternativ: En nedbrytbar film, som är tillverkad av fiskrester.

The James Dyson Award

Lucy Hughes studerar vid University of Sussex och vunnit det prestigefyllda priset James Dyson Award.

Hon har nämligen uppfunnit ett mycket speciellt material, som kan visa sig vara banbrytande om det sätts i produktion i stor skala.

Materialet heter MarinaTex och är en genomskinlig och bionedbrytbar film, som ägnar sig särskilt väl till engångsbruk som exempelvis förpackningar av livsmedel.

Hör Lucy Hughes berätta hur hon uppfann sin fiskplast:

Materialets banbrytande egenskaper är att det är framställt av rester av död fisk, som annars skulle hamna i soptunnan. Huvudbeståndsdelen i filmen är proteiner från inälvor, blod, skelett, skinn och fjäll från fiskar och andra havsdjur.

Proteinet från fiskresterna kombineras med ett bindemedel från röda alger – som finns i överflöd i havet – och på det sättet bildas ett smidigt och starkt plastmaterial.

Ett mindre energikrävande alternativ till plast

Produktionen av MarinaTex är avsevärt mindre energikrävande än motsvarande plastmaterial. Vissa sorters plast tillverkas vid temperaturer över 150 grader, medan MarinaTex kan tillverkas vid under 100 grader.

Ingenjörstuderande Lucy Hughes experimenterade med både tång och kitosan – ett ämne från räkskal – innan hon kom fram till att röda alger var det idealiska organiska bindemedlet i hennes biofilm.