Mangrove
Naturen - Miljö

Mangroveskog minskar CO2-utsläpp

Sydostasiens mangroveskogar kan något mycket speciellt. De lagrar nämligen fem gånger så mycket kol som andra tropiska skogar.

En undersökning av 25 mangroveskogar i Sydostasien visar att de lagrar fem gånger så mycket kol per kvadratkilometer som andra tropiska skogar. Därför är avverkning av mangroveskog ett större klimathot än röjning av andra tropiska skogar.

Åttiofem procent av kolet ligger under jorden och består av döda djur, växter och annat organiskt material, som kommer med vattnet och hålls kvar av mangroverötterna.

När dessa koldepåer bryts ned av bakterier och omvandlas till koldioxid, slipper växthusgasen inte ut i atmosfären, då den snabbväxande mangroven hinner ta upp den. Enligt forskarnas kalkyler utgör mangroveskog mindre än en procent av skogen i tropikerna, men avverkning av mangroveskog står för hela 10 procent av all koldioxid som släpps ut på grund av avverkning av skog världen över.

Fokus på bevarande av de tropiska mangroveskogarna kan därför ha en väldigt stor betydelse för strävan att förebygga klimatförändringar orsakade av växthuseffekten.