Mikrovärldens små fotomirakel

Flora, fauna och foster får fascinerande former när mikroskopet zoomar in på biologins värld. Ser du vad bilderna föreställer?

Mus- eller kycklingfoster?

Dr. Jan Krivanek/courtesy of nikon small world

Svaret är:

Ett knappt tolv dagar gammalt musfoster lyser upp i färg på grund av så kallad immunhistokemi. Metoden bygger på det faktum att vissa antikroppar binder sig till olika typer av vävnad och visar sig i olika färger. Blodkärl bli röda, nerver blå och immunceller gröna. Fostrets ryggrad håller på att utveckla sig.

Dr. Jan Krivanek/courtesy of nikon small world

Kopparmalm eller granit?

Dr. Emilio Carabajal Márquez/courtesy of nikon small world

Svaret är:

Kopparoxid bildar en speciell typ av kopparmalm som kallas kuprit. Bitarna är mörkröda, mjuka och tunga, men också ytterst små. Eftersom kuprit lätt får repor används materialet sällan i smycken.

Dr. Emilio Carabajal Márquez/courtesy of nikon small world

Koffein eller myggans fjäll?

thomas borowitz/courtesy of nikon small world

Svaret är:

Flytande koffein får ett annat uttryck under ett mikroskop. På bilden har koffein värmts upp och därefter placerats mellan glasskivor som kyler ned vätskan igen. Den gråbruna bakgrunden med sprickor är stelnat koffein och de färgrika bubblorna innehåller avlagringar från koffeinånga som bildar kulörta kristaller när de förtätas.

thomas borowitz/courtesy of nikon small world

Nattsvärmares vingar eller äkta matta?

Ji Yuan/courtesy of nikon small world

Svaret är:

Svärmaren Alcides orontes lever i Indonesien. Dess vackra blå vingar beror på en speciell struktur på fjällväggarna. Fjällen innehåller så kallade strukturfärger, det vill säga färger som uppstår när ljusets strålar bryts och reflekteras.

Ji Yuan/courtesy of nikon small world

Mossdjur eller tång?

marek miś/courtesy of nikon small world

Svaret är:

I mitten av bilden syns två mossdjur och deras inre kroppsstruktur. Överst sitter deras tentakler som med hjälp av flimmerhår filtrerar det vatten som passerar efter föda. Djuren är mindre än en millimeter långa och lever i kolonier under vattenytan eller där vatten regelbundet sköljer över dem.

marek miś/courtesy of nikon small world

Fryst vattendroppe eller ståndare?

Garzon christian/courtesy of nikon small world

Svaret är:

När solens strålar träffar en fryst vattendroppe på motorhuven på en bil kan det påminna om orkanens öga. Solens värme frigör banden mellan vätemolekylerna så att vattenkristallernas fasta form försvinner och de frysta strukturerna förvandlas till vatten.

Garzon christian/courtesy of nikon small world

Lavasjö eller döende blad?

Svaret är:

På nära håll ser det våldsamt ut när livsprocesserna upphör i ett blad. Den gulaktiga färgen kommer från artificiellt bakgrundsljus som lyser genom bladet. Fotosyntesen har upphört och kol, kväve, fosfor och svavel bryts ned. När dessa råmaterial frigörs kan de återigen fungera som byggstenar för nya växter nästa vår.

ERBJUDANDE FÖR DIG: Kom nära vår mikroskopiska värld

Din hud har fem miljoner porer, en fluga har 4 000 linser i varje öga och skärmen du tittar på består av drygt tre miljoner små röda, gröna och blå lampor. Med Illustrerad Vetenskaps populära wifi-mikroskop – som förstorar 1 000 gånger – kan du se allt.

Men skynda dig – förra året sålde det slut snabbt!