Vad ger störst koldioxidutsläpp?

Förbränning av olja och naturgas står för det största koldioxidutsläppet, medan växter och världshaven skapar en viss balans i räkenskaperna genom att ta upp en del av koldioxiden.

All förbränning skapar koldioxid – från vulkaner som får utbrott till när du tänder grillen hemma i trädgården.

Men under flera år har människoskapade koldioxidutsläpp ökat exponentiellt, och ökningen skapar obalans i jordens naturliga ekosystem.

CO2 från fossila bränslen som olja och naturgas hör inte naturligt hemma i atmosfären. Därför ökar halten av CO2 i atmosfären, när vi utvinner bland annat olja från berggrunden och förbränner den.

Därför är vår kolossala energiförbrukning också den primära orsaken till att jordens temperatur ökar.

Se vad som släpper ut mest CO2 i tabellen nedan. Siffrorna tar utgångspunkt i den senaste sammanräkningen från Postdam Insititut for Climate Impact Research och deras datasamling, PRIMAP-hist, som kombinerar flera olika publicerade datasamlingar.

PRIMAP-hist inkluderar inte alla källor till CO2-utsläpp, utsläpp från skogsbruk ingår exempelvis inte i kalkylerna.

Här är de största klimatbovarna

• Energi: Släpper ut 32,10 miljarder ton CO2 om året

När du tänder en lampa eller när du gör en Google-sökning, så använder du elektricitet. Och trots de senaste årens stora framsteg inom vind-, vatten- och solenergi står förbränning av kol och gas fortfarande för den överlägset största delen av den globala elproduktionen.

• Industri: Släpper ut 3,25 miljarder ton CO2 om året

95 procent av den energi vi använder till transport kommer från fossila bränslen – främst diesel och bensin. Bara fem procent drivs av grönare energialternativ som solceller och elmotorer.

• Jordbruk: Släpper ut 165 miljoner ton CO2 om året

Jordbrukets livsmedelsproduktion släpper årligen ut stora mängder CO2. Och även om produktion av grödor släpper ut en del CO2, kommer majoriteten av jordbrukets CO2-utsläpp från produktion av kött, speciellt nötkött.

• Avfall: Släpper ut 26,70 miljoner ton CO2 om året

Avfallshantering i form av förbränning, deponering och kompostering släpper varje år ut många miljoner ton CO2 i hela världen.

Utöver de fyra ovanstående CO2-bovarna, inkluderar Postdam Insititut for Climate Impact Research även den ospecificerade kategorin ”Annat”, som varje ur släpper ut 10 000 ton CO2.

Men långt ifrån all den koldioxid vi släpper ut hamnar i atmosfären. Beräkningar visar att världshaven tar upp cirka 30 procent av koldioxidutsläppen och att världens växter tar upp cirka 25 procent.

Det innebär att 45 procent av den koldioxid vi släpper ut hamnar i atmosfären, där den hjälper till att förstärka växthuseffekten och göra planeten varmare.