Topp 5 koldioxidutsläpp

Vad ger störst koldioxidutsläpp?

Förbränning av olja och naturgas står för det största koldioxidutsläppet, medan växter och världshaven skapar en viss balans i räkenskaperna genom att ta upp en del av koldioxiden.

All förbränning skapar koldioxid – från vulkaner som får utbrott till när du tänder grillen hemma i trädgården.

Men under flera år har människoskapade koldioxidutsläpp ökat exponentiellt, och ökningen skapar obalans i jordens naturliga ekosystem.

Koldioxid från fossila bränslen som olja och naturgas hör inte naturligt hemma i atmosfären. Därför ökar koldioxidnivåerna i atmosfären, när vi utvinner bland annat olja från berggrunden och förbränner den.

Vår kolossala energiförbrukning är därmed även den främsta orsaken till att jordens temperatur stiger.

Här är de största klimatbovarna

• Elförbrukning: Släpper ut 13,41 miljarder ton CO2 om året

När du tänder en lampa eller när du gör en Google-sökning, så använder du elektricitet. Och trots de senaste årens stora framsteg inom vind-, vatten- och solenergi står förbränning av kol och gas fortfarande för den överlägset största delen av den globala elproduktionen.

• Transport: Släpper ut 7,87 miljarder ton CO2 om året

95 procent av den energi vi använder till transport kommer från fossila bränslen – främst diesel och bensin. Bara fem procent drivs av grönare energialternativ som solceller och elmotorer.

• Industri: Släpper ut 6,11 miljarder ton CO2 om året

De växthusgaser som kommer från industrin orsakas av förbränning av fossila bränslen på exempelvis fabriker. Siffran täcker även kemiska processer och raffinering av metall, som bildar CO2.

• Byggnader: Släpper ut 2,72 miljarder ton CO2 om året

När du sätter på värmen i ditt hem släpper du ut CO2. Det gör du också när du tillagar en måltid på din spis. Dessutom går det åt en stor mängd energi när byggnaderna ska byggas. Din elförbrukning är inräknad i den här siffran, som alltså bara täcker de saker i ditt hem som inte drar el.

• Övrigt: Släpper ut 2,21 miljarder ton CO2 om året

Den primära källan till växthusgaserna i den här gruppen kommer även från energisektorn. I det här fallet handlar det dock om de processer som inte direkt utvecklar elektricitet, som exempelvis utvinning av råolja, raffineringsprocesser och energitransport.

Men långt ifrån all den koldioxid vi släpper ut hamnar i atmosfären. Beräkningar visar att världshaven tar upp cirka 30 procent av koldioxidutsläppen och att världens växter tar upp cirka 25 procent.

Det innebär att 45 procent av den koldioxid vi släpper ut hamnar i atmosfären, där den hjälper till att förstärka växthuseffekten och göra planeten varmare.