Tema

TEMA: Jorden omfamnar en grönare framtid

Priset på solenergi och vindkraft störtdyker, batterierna blir allt bättre och ny teknik ger hopp om en grönare framtid baserad på vätgas, fusionskraft och återvinningsekonomi. Koldioxidsupertankern saktar långsamt in och under 2019 planade de globala utsläppen av växthusgaser ut för första gången på flera år. Samtidigt ökar världens totala användning av hållbar energi och Kina, som är världens största kolkonsument, har lovat att bli klimatneutrala innan år 2060.

RÖSTA: Slutar du äta kött om det räddar dina barns framtid?

RÖSTA: Slutar du äta kött om det räddar dina barns framtid?

I dag stiger temperaturen på jorden snabbt och framtiden hotar med våldsamma oväder, människor på flykt och hungersnöd. Men om vi gör stora investeringar i miljövänlig teknik kan vi bromsa utvecklingen och till och med vända den inom några decennier.

11 Minuter

Omvända solceller alstrar ström på natten
Solceller

Omvända solceller alstrar ström på natten

Kan en solcell alstra ström på natten? Ja, om man vänder på tekniken. Det är svaret från forskare som har tagit fram en ny teknik som alstrar ström med hjälp av kylan i universum.

9 Minuter

Genombrott: Forskare lagrar solens energi som bränsle
Dr. Qian Wang håller upp sitt fotoark framför kameran

Genombrott: Forskare lagrar solens energi som bränsle

Med hjälp av en guldplatta och artificiell fotosyntes kan forskarna nu lagra solens ljus som hållbar miljövänlig energi. Uppfinningen kan bli ett genombrott för väteproduktionen.

4 Minuter

Kinas konstgjorda sol når upp i 160 miljoner grader

Kinas konstgjorda sol når upp i 160 miljoner grader

I den kinesiska försöksreaktorn EAST har forskare nu uppnått en temperatur på 160 miljoner grader. Det är en milstolpe i jakten på framtidens gröna fusionsenergi.

12 Minuter

Plasmamotor kan leda till luftfart utan fossilt bränsle
Flygplan

Plasmamotor kan leda till luftfart utan fossilt bränsle

En stor del av våra koldioxidutsläpp kommer från flygresor, men nu har forskare utvecklat en jetmotor som flyger uteslutande på plasma – tillverkad av luft.

Flytande luft ska lagra grön el

Flytande luft ska lagra grön el

Vindkraftverk och solceller producerar inte alltid energi när vi behöver den och därför söker forskare efter något sätt att lagra energin. Nu har brittiska ingenjörer byggt ett stort lager där elens energi lagras i iskall, flytande luft.

7 Minuter

Sverige bygger hållbart vindkraftverk – av trä
Trævindmølle indefra

Sverige bygger hållbart vindkraftverk – av trä

Ett modernt vindkraftverk av trä står snart färdigt i Sverige. Det är starkare, lättare och grönare än ett vanligt vindkraftverk av stål.

Nya turbiner snurrar ut el ur Golfströmmen

Nya turbiner snurrar ut el ur Golfströmmen

Havsströmmarna är en förbisedd energikälla, men nu sjösätter ett amerikanskt företag i samarbete med Florida Atlantic-universitetet turbiner, som ska producera lika mycket el som 2000 vindkraftverk under fem år.

Väte är framtidens supermetall
Teknik

Väte är framtidens supermetall

Superflytande, superledande och superlätt. När fysiker pressar ihop väteatomer ultrahårt, förvandlas gasen till en metall med enastående egenskaper. Nu är de för första gången nära att framställa den i fast form och om de lyckas med det kan metallen ge oss blixtsnabba magnettåg, mer kraftfulla rymdraketer och klimatvänlig el.

10 Minuter

Klimatforskarna rustar: Frontalattack mot koldioxid

Klimatforskarna rustar: Frontalattack mot koldioxid

Den globala uppvärmningen kan bara bromsas genom ett fullskaligt krig mot koldioxid. Därför beväpnar sig klimatarmén med gröna sandstränder, vätskor mot koldioxid och enorma dammsugare.

14 Minuter

Gröna sandstränder kan suga upp koldioxid i världen

Gröna sandstränder kan suga upp koldioxid i världen

Ny forskning visar att den globala uppvärmningen kommer att fortsätta även om vi skulle kunna stoppa alla koldioxidutsläpp i dag. Det finns dock fortfarande hopp, och ett amerikanskt pilotprojekt kan visa sig vara den lösning vi behöver.

4 Minuter

Solbatteri gör ditt hem hållbart i framtiden
Flödesbatteriet
Solceller

Solbatteri gör ditt hem hållbart i framtiden

Det kan både samla in solens energi och förvara den i flera timmar. Uppfinningen har potentialen att göra hem över hela världen hållbara – till ett överkomligt pris.

Nytt material gör det billigare att samla in CO2

Nytt material gör det billigare att samla in CO2

Lagring av koldioxid kan bli en oumbärlig lösning på jordens klimatproblem, men tekniken är fortfarande allt för dyr. Nu har brittiska forskare emellertid uppfunnit en mycket billigare sätt att fånga in koldioxiden.

2 Minuter

Smart återvinning: 3D-skrivare bygger hus av gammalt papper

Smart återvinning: 3D-skrivare bygger hus av gammalt papper

Pappersindustrin efterlämnar stora mängder avfallsprodukter som i slutänden bränns upp. I framtiden kan resterna istället användas till byggnader i 3D-utskrift.

Forskare förvandlar ditt hus till ett gigantiskt batteri

Forskare förvandlar ditt hus till ett gigantiskt batteri

Tegelstenar har visat sig kunna förvara elektrisk spänning om de fylls med en viss nanoteknik. Det kan omvandla våra hus till enorma lager för exempelvis solenergi eller vindkraft.

6 Minuter

Vi ska flyga på vatten och sopor
Flygplan

Vi ska flyga på vatten och sopor

Kan man flyga i 900 km/h på havsvatten, alger och plastmuggar? Det tror forskare, som är i färd med att utveckla tekniker, filter och reaktorer som gör det möjligt att framställa flygbränsle på grönare sätt.

7 Minuter