Tema

TEMA: Jorden omfamnar en grönare framtid

Priset på solenergi och vindkraft störtdyker, batterierna blir allt bättre och ny teknik ger hopp om en grönare framtid baserad på vätgas, fusionskraft och återvinningsekonomi. Koldioxidsupertankern saktar långsamt in och under 2019 planade de globala utsläppen av växthusgaser ut för första gången på flera år. Samtidigt ökar världens totala användning av hållbar energi och Kina, som är världens största kolkonsument, har lovat att bli klimatneutrala innan år 2060.

Flytande luft ska lagra grön el
Energi

Flytande luft ska lagra grön el

Vindkraftverk och solceller producerar inte alltid energi när vi behöver den och därför söker forskare efter något sätt att lagra energin. Nu har brittiska ingenjörer byggt ett stort lager där elens energi lagras i iskall, flytande luft.

7 Minuter

Väte är framtidens supermetall
Teknik

Väte är framtidens supermetall

Superflytande, superledande och superlätt. När fysiker pressar ihop väteatomer ultrahårt, förvandlas gasen till en metall med enastående egenskaper. Nu är de för första gången nära att framställa den i fast form och om de lyckas med det kan metallen ge oss blixtsnabba magnettåg, mer kraftfulla rymdraketer och klimatvänlig el.

10 Minuter