Kød i petri skål i laboratorie

Hungriga bakterier omvandlar koldioxid till protein

Det är möjligt att omvandla koldioxid i luften till ätbart protein med hjälp av en speciell sorts vätgashungriga bakterier. "Luftbaserat kött" innehåller mer protein än sojamjöl och kan vara en vinn-vinn för klimatet.

Att lägga ett paket köttfärs i kundvagnen påverkar inte bara matkontot – även klimatkontot blir lidande eftersom livsmedelsproduktion står för mer än en tredjedel av världens totala koldioxidutsläpp.

En av de största klimatsyndarna är köttproduktionen, detta bland annat eftersom djurhållning avger stora mängder metan via rapar och pruttar. Det innebär att världen kommer att behöva alternativa proteinkällor om vi ska kunna rädda klimatet utan dö av svält.

Men nu har bland annat det amerikanska företaget Air Protein tagit fram en metod för att extrahera koldioxid ur luften och placera den i din biff i form av ett ätbart protein. De kallar det till och med "luftbaserat kött".

Slår flera flugor i en smäll

Inspirationen kommer från Nasa, som redan på 1960-talet experimenterade med att förse astronauter i utrymme med mat med hjälp av koldioxiden från deras utandning som bas för ny mat.

Veteprotein på svart bakgrund

Enligt Air Protein blir den färdiga produkten ett pulver som kan användas i klimatvänligt kött precis som ärtprotein.