Ett 130 kvadratkilometer stort isberg lossnade år 2012 från glaciären och rörde sig senare ut i fjorden. Forskarna befarar nu att ett ännu större stycke ska lösgöra sig från glaciären.

Naturen - Klimatförändringar

Gigantisk glaciär spricker i Grönland

Bilder från rymdorganisationen NASA avslöjar en oroväckande stor spricka mitt i en av Grönlands största glaciärer. Forskarna befarar nu att den lösgör och påskyndar smältningen av inlandsisen.

Den är omkring 70 kilometer lång, 15 kilometer bred och just nu hotar stora delar av den att lösgöra sig och försvinna ut i havet.

Petermannglaciären i nordvästra Grönland är en av de största glaciärerna på norra halvklotet och just nu löper den risk att bli en rejäl bit mindre.

Det visar nya bilder från NASA, som avslöjar en oroväckande stor spricka mitt på det gigantiska istäcket.

Bekymrar forskarna

Det var inledningsvis den nederländske forskaren Stef Lhermitte som väckte NASA:s uppmärksamhet med detta inlägg på Twitter.

Även om sprickor i glaciärer inte är någon ovanlighet är den nya upptäckten extra alarmerande, efter som sprickan förgrenar sig i mitten av den stora glaciären och inte i kanterna, som man tidigare har sett.

Det bekymrar forskarna, som inte kan förklara vare sig exakt hur sprickan har uppstått, eller hur den kommer att utvecklas. De understryker emellertid en sak:

”Isen faller långsamt men säkert isär”, säger Eric Rignot från NASA till Washington Post.

Hotar inlandsisen

Särskilt oroväckande är att sprickan rör sig mot en tidigare spricka, som sträcker sig från glaciärens östra del mot mitten.

Om de båda sprickorna möts kan det innebära att glaciären lösgör sig. Det kan få katastrofala konsekvenser, eftersom glaciären fungerar som en buffert mellan det öppna havet och inlandsisen.

Ju mindre buffert, desto snabbare kommer isen på land att smälta, och det kan få havsvattnet att stiga dramatiskt.