FN: Katastrofal uppvärmning hotar redan från 2024

Vi kan vara på väg mot en temperaturökning på 1,5 grader redan inom några år. Om vi ​​inte vänder utvecklingen kommer det att få katastrofala konsekvenser för vår planet. Men ny forskning är hoppingivande – om vi agerar NU.

Det är 20 procents risk för att världen går mot temperaturökning på 1,5 grader redan 2024. Det är slutsatsen som Meteorologiska världsorganisationen (WMO) drar efter 2020 – ett år som hamnade i topp tre över de varmaste åren som någonsin uppmätts.

Detta förvånade WMO eftersom de sista månaderna av 2020 präglades av väderfenomenet La Niña, ett fenomen som i själva verket kyler ned världen. Men uppenbarligen inte tillräckligt för att hålla den av människan skapade klimatförändringen i schack.

WMO fastställer medeltemperaturen genom att kombinera datamängder från bland annat Nasa och NOAA, som utför mätningar på fartyg och bojar över hela världen.

Dessutom används en metod där miljontals observationer från luft och hav körs genom en datormodell som tar fram en helhetsbild av atmosfärens förhållanden. På så sätt kan forskarna en del om förhållandena även på de platser där inga mätningar har gjorts, exempelvis i polarområdena.

Vi är på väg mot en katastrof

Medeltemperaturen i världen under 2020 var 14,9 grader. Det är ungefär 1,2 grader mer än före industrialiseringen på 1800-talet då den mänskliga industrin på allvar började pumpa ut växthusgaser i atmosfären.

2015 undertecknade 196 länder Parisavtalet och dessa länder har därmed förbundit sig att hålla den globala temperaturhöjningen under två grader - och helst under 1,5 grader - för att undvika de mest katastrofala följderna.

Med andra ord är vi redan på väg över målet och det kan sluta med att vi skjuter långt över. Enligt FN:s generalsekreterare Antonio Guterres indikerar de nya siffrorna att vi är på väg mot en temperaturökning på mellan tre och fem grader före 2100 .

En temperaturökning på fem grader kommer att få ett antal katastrofala konsekvenser för livet på jorden. Den biologiska mångfalden kommer att utrotas, torka och hungersnöd kommer att påverka hundratals miljoner människor och vattennivån kommer att öka med mellan tio och 60 meter.

Venedig, Tokyo, New York och Sydney kommer exempelvis att hamna under vatten.

Den goda nyheten: Vi kan fortfarande stabilisera klimatet

Men det finns fortfarande hopp. Ett antal nya studier visar också att klimatet sannolikt kan stabiliseras snabbare än vad tidigare modeller har uppskattat.

Detta beror på att naturen har större förmåga att absorbera ett överskott av koldioxid än vad forskare har förväntat sig. Om vi kan reducera koldioxidutsläppen till noll tror flera forskare att klimatet kan stabilisera sig på några decennier.

Det kräver dock att vi verkligen stoppar utsläppen av växthusgaser. Och WMO:s studie visar att tiden är på väg att rinna ut.