Dina matvanor påverkar miljön sju gånger mer än tidigare trott

Transport av livsmedel från avlägsna områden skadar klimatet sju gånger mer än antaget, visar en australisk studie. Forskarnas råd är att äta växtbaserad, säsongsbetonad och framför allt lokal mat.

Transport av livsmedel från avlägsna områden skadar klimatet sju gånger mer än antaget, visar en australisk studie. Forskarnas råd är att äta växtbaserad, säsongsbetonad och framför allt lokal mat.

Shutterstock

När du köper kokosnötter, kiwifrukter och andra exotiska livsmedel bidrar du till att öka världens koldioxidavtryck – mer än du tidigare har fått veta.

En ny australisk studie har visat att knappt en femtedel av den globala livsmedelsproduktionens koldioxidutsläpp på 30 procent av hela världens utsläpp, kommer direkt från frakten av importerade matvaror.

Det innebär att sex procent av världens totala koldioxidavtryck kommer från transporten av livsmedel, vilket exempelvis är mer än 15 gånger Storbritanniens totalt utsläpp.

Sju gånger högre än väntat

De australiska forskarna från Sydneys universitet anger i sin forskningsrapport att miljöpåverkan av transporten av den exotiska maten är upp emot 7,5 gånger högre än tidigare studier har visar.

Forskarna har kommit fram till resultatet av livsmedelsfraktens klimatpåverkan genom att undersöka transporten av mat och drycker med tåg, flyg och lastbilar mellan 74 länder.

Sedan har de tittat närmare på avstånden mellan länder med livsmedelsproduktion och de länder där maten till slut hamnar på tallrikarna.

I absoluta tal uppgår det årliga koldioxidutsläppet från livsmedelstransporten till tre gigaton, varav cirka hälften kommer från lastbilstransporter.

Föga överraskande är det livsmedelsimporten i välbeställda länder som i hög grad påverkar klimatkalkylen negativt.

Cirka 46 procent av livsmedelsfraktens koldioxidavtryck kommer exempelvis från USA, Tyskland, Frankrike och Japan, trots att dessa fyra länder bara hyser 12,5 procent av världens befolkning.

Lokala växter är vägen fram

Livsmedelsforskningen har de senaste åren centrerats kring klimatvinsten med att äta en vegetarisk kost.

Men i slipströmmen av studien varnar forskarna generellt emot att fylla varukorgen i stormarknaden med livsmedel från avlägsna områden – även om det bara är frukt och grönsaker som du plockar ned från hyllorna.

För transporten av frukt och grönt upptar en tredjedel av livsmedelstransporternas koldioxidutsläpp, eftersom de vanligtvis fraktas under temperaturkontrollerade förhållanden i exempelvis kylvagnar.

Forskarna rekommenderar därför en kost som uteslutande består av lokala livsmedel, vilket betyder mat och dryck som har producerats inom 160 kilometers avstånd från ditt hem.

Koldioxidvänliga transportmedel under utveckling

© Tesla

Lastbilar

Livsmedlens största klimatbov inom transportområdet är lastbilarna, men man arbetar nu intensivt med att lägga till batterier som alternativ till dagens dieselmotorer.

Problemet med eldrivna lastbilar är dock deras enorma vikt, medan tomma batterier viger ungefär lika mycket som laddade batterier. Viktproblemet påverkar slutpriset på lastbilarna.

Tesla har exempelvis utvecklat lastbilen Semi med en räckvidd på drygt 500 kilometer som kostar cirka 1,3 miljoner kronor.

Speditörerna kan köpa en traditionell lastbil för cirka hälften så mycket, som kör dubbelt så långt på en full tank – och som kan fyllas på igen betydligt fortare än det går att ladda ellastbilarnas batterier.

© Heart Aerospace

Flygplan

Eldrivna flygplan till livsmedelstransport kämpar liksom lastbilarna med vikten.

Icke desto mindre har utvecklingen av klimatvänliga flygplan visar lovande tecken på senare år.

Flygbolaget American Airlines har exempelvis köpt 100 koldioxidfria flygplan med 19 platser från det svenska elflygföretaget Heart Aerospace. Flygplanen beräknas vara i drift över kortare distanser över hela USA år 2026.

Flygplanstillverkaren Wright Electric väntas också låta ett elplan med 100 passagerare i trafikera USA:s luftrum inom fyra år – och ska senast år 2030 ha ett passagerarplan med 186 platser och en räckvidd på knappt 1 300 kilometer redo för flygbolaget EasyJet.

©

Fartyg

I fartygsindustrin experimenteras det också friskt för att frigöra sig fria från fossila bränslen.

Den senaste idén är att sätta segel på de stora fraktfartyg, trots att segel på båtar är en mer än 5 000 år gammal teknik.

Transportföretaget Michelin – troligen mest kända för sina däck – har alltså blåst liv i hoppet om att hissa segel på enorma fartyg för att undvika koldioxidutsläpp till havs.

Det danska fraktföretaget Mærsk har på senare år annonserat att företagets första koldioxidneutrala fraktfartyg är klara att sjösättas år 2023.

Så mycket kan lokal kost spara in

Även om alla i hela världens går över till att äta lokalt odlad kost kommer det fortfarande att finnas klimatmässiga transportkostnader.

Enligt de australiska forskarna kan inköp av lokala livsmedel spara in utsläpp på cirka 0,38 gigaton, vilket motsvarar Storbritanniens årliga koldioxidutsläpp.

Men detta scenario är i stort sett orealistiskt, eftersom hungriga magar i många länder är beroende av livsmedelsimport.

De australiska forskarna står dock fast vid att konsumenterna i framför allt rika länder bör undvika att köpa mat utanför lokal säsongsodling, eftersom den sortens livsmedel alltid måste transporteras över långa distanser.