Den gigantiska sprickan har vuxit med hela 18 kilometer på knappt en vecka.

© NASA
Naturen - Klimatförändringar

Chockbilder: Gigantiskt isberg lossnar från Antarktis

Det kan vara en fråga om dagar, innan ett av världens största isberg bryts loss från havsisen utanför Antarktis. Denna skrämmande varning kommer från en grupp forskare som studerat nya satellitbilder.

Ett 300 meter tjockt istäcke håller på att knäckas och ge upphov till ett isberg stort som Öland och Gotland tillsammans i havet utanför västra Antarktis.

Så lyder den skrämmande varningen från en grupp amerikanska och brittiska forskare som studerat ett antal nya satellitbilder av en gigantisk spricka i den flera tusen år gamla isshelfen Larsen C.

Oroväckande nära att knäckas

Forskarna har hållit ett öga på sprickan i flera år, men under de senaste månaderna har dess utbredning över den uråldriga isshelfen gett upphov till djupare rynkade pannor än vanligt.

Nya satellitbilder avslöjar att sprickan växte med hela arton kilometer på knappt en vecka i slutet av maj. Det innebär att det nu är endast ynka tretton kilometer is som hindrar det gigantiska isberget från att ge sig ut i Antarktiska oceanen.

Upptäckten får forskare som Dan McGrath från US Geological Survey att ringa i de stora larmklockorna:

”Jag räknar med att det sker inom några dagar eller veckor”, säger han till Reuters.

Får katastrofala konsekvenser

Larsen C-isshelfen flyter redan på havet, och om ett stort stycke bryts av, får det därför inga större konsekvenser för vattennivån i havet.

Forskarna fruktar dock att det faktum att isberget ger sig av ut till havs kan göra resten av den enorma shelfen sårbar och därmed öka risken för att hela Larsen C kollapsar.

Om det händer kan det utlösa en höjning av vattennivån med upp till tio centimeter i världshaven.