Sir David Attenborough framför en raserad tegelstensmur med grafitti

Attenborough exponerar jordens hälsotillstånd – och visar på lösningarna

I en ny dokumentärfilm på Netflix riktar Sir David Attenborough sin hittills djupaste stöt mot planetens huvudlösa klimatkurs. I slutet av sin egen livsbana stakar den åldrande ikonen emellertid även ut en hoppfull kurs för framtiden.

Silverback Films/Altitude FIlms

“Människan har kört över världen.”

Den världsberömde filmskaparen och naturförmedlaren Sir David Attenborough håller inte tillbaka i sin nya klimatdokumentär på Netflix, A Life on Our Planet.

Dokumentärfilmen har premiär på söndag den 4 oktober och kan betraktas som den 93-årige Attenboroughs sista varning till mänskligheten: Klockan tickar och vi måste agera NU för att rädda vår planet från kaos och massdöd.

Se den dramatiska trailern för Attenboroughs nya film:

I en rad tillbakablickar speglar Attenborough sitt liv med jordens varierande skapelser i en nutid, då den globala uppvärmningen accelererar, och den biologiska mångfalden är på gränsen till kollaps.

Den retrospektiva vinkeln är dramatisk och känsloladdad, som vi är vana vid från Attenboroughs BBC-succéer Planet Earth och The Blue Planet, men den här gången är infallsvinkeln även mer personlig och politisk.

Den brittiske veteranen nöjer sig inte med att beskriva jordens krassliga tillstånd, han stakar dessutom ut riktningen för hur vi och framtida generationer ska lösa klimatkrisen och därmed rädda oss själva som art.

"Så länge det finns en strimma av hopp har vi ansvaret att göra något åt det”, säger Attenborough – och det är det han försöker göra i filmen.

Lär dig mer om jordens hälsotillstånd – och framtidens lösningar

I Attenboroughs anda har vi på redaktionen satt ihop två teman – ett om jordens olycksbådande klimatkurs och ett om framtidens gröna möjligheter:

Så låt dig inte överväldigas och tappa motivationen. En armé av forskare kämpar just nu för att knäcka koden till en grönare framtid – och som Sir Attenborough säger:

"Vi är vid en unik punkt i vår historia. Aldrig tidigare har vi haft så stor medvetenhet om vad vi gör med planeten, och aldrig tidigare har vi haft så stor möjlighet att göra något åt det."