Is skalade av skikt från jorden

Geologer har löst en gammal gåta om saknade skikt i jordens berggrund. Globala glaciärer avlägsnade det tjocka berglagret och förde ned det i jordens mantel.

Jordens berglager är geologernas arkiv över jordens samtliga tidsåldrar. Ju längre ned de gräver sig genom lagren, desto längre bläddrar de bakåt i historieboken.

Dessvärre saknar de en stor arkivmapp i materialet. Fastlandet över i princip hela planeten berövades för över 700 miljoner år sedan ett antal geologiska lager, som motsvarar många miljoner års avlagringar.

På sina ställen saknas 1,2 miljarder års berglager. Hittills har forskarna inte kunnat förklara de saknade lagren.

I geologernas arkiv saknas ett lager på upp till fem kilometer. På vissa områden motsvarar det en period på upp till 1,2 miljarder år. Den streckade linjen visar var lagret saknas mellan två lager på 700 miljoner år gammal klippe och 1,9 miljarder år gammal klippe.