Frost förvandlar naturen till konst

Randiga isberg, slush ice-vågor och livsfarliga undervattensistappar. När temperaturen faller skapar naturen vackra och bisarra isfenomen.

Peter Convey/British Antarctic Survey

Vulkanen Mount Rainiers iskrater kan släppa ut dödlig koldioxidgas.

Forskare klättrar ned i kratern på Mount Rainier i USA för att ta prover på isen i vulkanens stora system av isgrottor. På botten finns sjöar med dödlig koldioxid som döljer sig under ytan och som även de minsta skred kan frige.

Francois-Xavier ”Fix” De Ruydts

Undervattensistappar dödar djuren i havet på plats.

Undervattensistappar uppstår när kallt koncentrerat saltvatten skruvar sig ned i varmare havsvatten via små fickor i havsisen. Istapparna kan sprida sig flera meter på havsbotten och kapsla in allt liv i is.

Norbert Wu/Minden Pictures

Under speciella väderförhållanden får vågor en isyta.

Den 2 januari 2018 var havstemperaturen minus elva grader vid Nobadeer Beach i USA. Kylan fick vågorna att frysa till is vid ytan samtidigt som de rörde sig. Slush ice-vågor är sällsynta eftersom vågornas kraft vanligtvis bryter upp iskristallerna.

Jonathan Nimerfroh

Isblommornas hårda miljö skvallrar om tuffa bakterier.

När vattenytan på nybildad is möter kall luft kan tulpanstora isblommor bildas. Havsmikrober bosätter sig i isblommorna och studier av bakterierna i den karga miljön kan ge forskarna en speciell inblick i gränserna för cellernas överlevnadsförmåga.

Matthias Wietz

Sträckt istäcke bildar gigantiska istärningar.

1995 flög fotografen Peter Convey över ett landskap på Antarktis som såg ut som gigantiska istärningar. Fenomenet uppstår när ett istäcke har sträckt ut sig över en underliggande höjd så att spalterna i isen korsar varandra.

Peter Convey/British Antarctic Survey

Starka vindar och extrem kyla fryser fast kvävda fiskar.

Vintern 2015 förvandlades sjön Lake Andes i USA till en begravningsplats för tusentals fiskar. Isen hade skapat syrebrist vilket ledde till att fiskarna kvävdes till döds. När vinden senare tilltog sköts isen upp mot stranden med de döda fiskarna inuti.

Kelly Preheim

Smältvattnet ger isberg vackra ränder.

Isberg är faktiskt inte gjorda av is utan av komprimerad snö som ackumulerats i lager efter lager i tusentals år. När värme smälter isbergets yta rinner smältvattnet ned i sprickorna där det fryser till is i vackra ljusblå färger.

Martin Harvey/Getty Images